Hvordan Beat Har Rubiks kube?

Hvordan Beat Har Rubiks kube?


Rubiks kube er et populært hjernetrim for alle aldre. Det utfordrer deg til å unscramble farger for å lage en kube med matchende farger på hver side. Løse kuben er basert på mønstre; hvis du kan lære noen algoritmer, vil du være i stand til å imponere dine venner ved å løse noen Rubiks kube.

Bruksanvisning

1 Velg hvilken farge du ønsker å jobbe med. Tenk deg at du jobber med blått i denne artikkelen. Lag en blå kors i sentrum av det øverste laget. Den tilstøtende farger til hver del av korset bør matche fargen i sentrum av den siden av kuben; for eksempel, bør stykket som går på blå og rød kant av korset være blå på den blå siden og rød på den røde siden.

Når korset er fullført, bevege de fire hjørnene blå på plass uten å forstyrre resten av innlegget for å løse det øverste laget. Du kan gjøre dette ved å slå et stykke av korset, flytte hjørnet på plass, deretter tilbake stykke korset til sin plass. Når du er ferdig med dette trinnet, vil det øverste laget være helt blå.

2 Når toppsjiktet er helt blått løse det midterste laget av kuben. Snu bunnlaget for å lage en T på en av sidene av kuben. Hold kuben slik at dette laget står foran. Hvis den nederste kvadratet av T hører på venstre side av kuben, kan du bruke følgende algoritme for å flytte den på plass:

Bottom klokken, Venstre klokken, Bunn mot klokken, Venstre mot klokken, Bunn mot klokken, Front mot klokken, Bunn klokken, Front klokken.

Hvis den nederste kvadratet av T hører på den høyre side av kuben bruke denne algoritmen for å bevege den på plass:

Bunn mot klokken, Front mot klokken, Bunn klokken, Front klokken, Bottom klokken, Venstre klokken, Bunn mot klokken, Venstre mot klokken.

3 Snu kuben over. Hvis det er et kryss i sentrum, går du til trinn 4. Hvis det er en L-form, holder kuben slik at L vender venstre og utføre følgende algoritme for å gjøre korset:

Front klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Top mot klokken, Høyre mot klokken, Front mot klokken.

Hvis det er en linje i midten, utføre følgende algoritme for å gjøre korset:

Front klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Høyre mot klokken, Top mot klokken, Front mot klokken.

Hvis det er en prikk i midten, utføre enten algoritme. Dette vil danne en av de to andre figurer. Utføre den riktige algoritme for å lage et innlegg.

4 Finne to hjørner på toppen av kuben som befinner seg på riktig sted. De trenger ikke å være orientert riktig. For eksempel, hvis et innlegg du nettopp har gjort er hvite, er det akseptabelt å ha den hvite sone på den grønne siden av kuben og den grønne hjørne på den hvite side av kuben. Det viktige er at hjørnet ville være riktig dersom fargene ble reversert.

5 Hold kuben, slik at de to hjørner som er riktig er på venstre side av kuben. Hvis de riktige hjørnene er diagonalt for hverandre, holde kuben slik at en av de rette hjørner er øverst til venstre av kuben. Utfør følgende algoritme:

Venstre klokken, Front mot klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, Venstre mot klokken, Top mot klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Top klokken.

Gjenta dette trinnet om nødvendig inntil alle fire hjørnene er på rett sted.

6 Undersøke kuben. Hvis du har tre hjørner som må vris mot klokken, eller alle fire hjørnene er feil orientert, eller to diagonale hjørner må være orientert riktig, utføre følgende algoritme:

Høyre mot klokken, Top mot klokken, Høyre med klokken, Top mot klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Top klokken.

Denne algoritmen gjelder for alle de tre scenariene nevnt ovenfor. Hvis kuben har noen orientering mønster annet enn de tre som allerede er nevnt, utføre denne algoritmen: Høyre mot klokken, Top klokken, Høyre mot klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Top klokken, Høyre mot klokken, Top klokken , Top klokken.

Gjenta disse algorithims inntil alle fire hjørner er orientert riktig.

7 Undersøke kuben. Hvis det ikke er blandet opp stykker, har du slå den.

Eventuelle blandet opp brikkene skal være på siden av kuben du har jobbet med. Hvis du har blandet opp biter andre steder, gå tilbake til trinn 2.

Hvis du har et stykke på bunnen sentrum som hører hjemme på toppen av byen, et stykke midt på toppen som hører til høyre, og et stykke til høyre som hører hjemme på nederst i midten, utføre følgende algoritme for å løse kuben:

Høyre med klokken, Høyre med klokken, Top klokken, Front klokken, Back mot klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken, Front mot klokken, Back klokken, Top klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken.

Hvis du har et stykke midt på toppen som hører på bunnen, et stykke på nederst i midten som hører til høyre, og et stykke til høyre som hører hjemme på toppen av byen, utføre følgende algoritme:

Høyre med klokken, Høyre med klokken, Top mot klokken, Front klokken, Back mot klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken, Front mot klokken, Back klokken, Top mot klokken, Høyre med klokken, Høyre med klokken.

Hvis du har andre mønster, utføre en av disse algoritmene og revurdere kuben. Du skal nå ha ett av mønstrene som er beskrevet i dette trinnet. Utfør riktig algoritme for å slå kuben.

Hint

  • Utføre trinnene tar praksis riktig. Hvis du gjør en feil, gå tilbake til trinn 1 eller trinn 2 og re-løse kuben.
  • Når du mestrer trinnene, kan du slå Rubiks kube puslespill raskt. Du kan være i stand til å angi hastighet turneringer.