Hvordan Beregn en Vector Parallelogram

Hvordan Beregn en Vector Parallelogram


Vektorer er en standard matematisk verktøy som brukes i fysikk for å beskrive krefter. Vektorer ser ut som piler. Pilen peker i den retning at kraften blir brukt, og lengden på pilen symboliserer hvor sterk kraft er. Når to krefter som virker på samme objekt, som en seilbåt, vi ofte ønsker å vite "resulterende vektoren" - hvor seilbåten kommer til å bevege seg. Prosessen med å kombinere to vektorer kalles beregne vektoren parallellogram, fordi prosessen innebærer å konstruere et parallellogram.

Bruksanvisning

1 Starte prosessen med å finne den resulterende vektoren ved å plassere de to vektorer, slik at de har samme utgangspunkt. For eksempel er anta vektor A en fire-enhet kraft i østlig retning, og vektor B er et fem-enhet kraft i en retning litt vest for nord-øst. Intuitivt, den resulterende vektoren terskel være i en nord-øst retning. Plasser vektorer på kartesiske koordinater - begge vektorer som starter i origo. En vektor ligger langs den positive X-aksen et B-vektoren går fra origo til punktet (3, 4).

2 Fullfør parallellogram ved å plassere en kopi av A-vektoren ved spissen av vektoren B, og å plassere en kopi av vektoren B på spissen av A-vektoren. Dette danner et parallellogram, fordi det gjør en firesidet figur med motstående sider som er parallelle. Spissen av de to siste vektorer tilsatt møtes ved punktet (7, 4). Du kan komme til dette punktet to måter. Du kan følge B vektoren til (3, 4), og deretter gå rett øst langs A vektor til (7, 4). Man kan også begynne å gå øst langs x-aksen til (4, 0), deretter oppover langs B-vektoren til (7, 4).

3 Trekke den resulterende vektoren fra origo til punktet (7, 4). Den resulterende vektoren er en diagonal halveringslinje av parallellogrammet som dannes av de opprinnelige vektorer. Denne prosessen fungerer uansett hvilken parallellogram ser ut som - selv når alle de krefter ligger langs en rett linje. Så lenge du setter de to vektorene den ene etter den andre, vil du komme til spissen av den resulterende vektoren.

Hint

  • Hvis det er mer enn to krefter som virker på en gjenstand, vil det være mer enn to vektorer som går inn i beregningen av den resulterende vektoren. Gjør dem to om gangen. For eksempel, for å løse vektorer X, Y og Z, først konstruere et parallellogram for X og Y for å få vektoren X + Y, deretter konstruere parallellogram for X + Y og Z for å få vektoren X + Y + Z.
  • Det er et skjult vektor i nesten hver eneste virkelige verden beregning: friksjonen vektoren. Hvis du ikke inkluderer friksjonen, er svaret trolig feil.