Hvordan beregne avstanden mellom to punkter i 3-D

Hvordan beregne avstanden mellom to punkter i 3-D


Å finne avstanden mellom to punkter i det tredimensjonale (3-D) områder som er et vanlig problem i matematikk (for eksempel på lineær algebra) og i programmering. En programmerer ønsker å finne avstanden mellom to punkter for dueller --- for eksempel, kan det være lurt å finne ut når en ball treffer en vegg eller annen fast overflate i et dataspill. En generell formel hjelper deg å finne avstanden for enhver situasjon.

Bruksanvisning

1 Beregn din X avstand ved å trekke den første punktets X-verdi fra det andre punktet er X-verdi. For eksempel, hvis vi har punktene (0,0,0) og (3,4,5) på X-avstand ville være 3-0 = 3.

2 Beregn din Y avstand ved å trekke den første punktets Y-verdien fra det andre punktet er Y-verdien. For dette eksempelet, vil Y avstanden være 4-0 = 4.

3 Beregn din Z avstand ved å trekke den første punktets Z verdi fra andre punktets Z verdi. For dette eksempelet ville Z avstanden være 5-0 = 5.

4 Kvadrat hver av avstandene fra trinn 1, 2 og 3. For vårt eksempel, vil dette være 3 x 3 = 9, 4 x 4 = 16, 5 x 5 = 25.

5 Legg alle tre verdiene fra trinn 4 sammen. For eksempel: 9 + 16 + 25 = 50.

6 Beregne kvadratroten (sqrt) av verdien du fant i trinn 5. For eksempel: sqrt (50) = 7,071 (avrundet til 3 desimaler).

Hint

  • Noen punkter kan ha negative dimensjoner, for eksempel (-1,2, -6), men fremgangsmåten ovenfor fortsatt fungere, selv med negative tall.