Hvordan beregne spinn

Hvordan beregne spinn


Dreiemoment er en grunnleggende del av universet. Det er det som holder solsystemer sammen, og det er ansvarlig for å holde gyroskoper oppreist mens de spinner. Kunstløpere endre retningen på kroppen sin til å endre sin spinn når de spinner. Det er en egenskap som er bevart i et system uten ekstern dreiemoment. Selv om et objekt som beveger seg lineært har moment som er lik dens masse multiplisert med dens hastighet blir dreieimpuls beregnet ved hjelp av et objekts treghetsmoment og dens vinkelhastighet.

Bruksanvisning

1 Bestemme radien av gjenstandens bane rundt et fast punkt. Måle den avstand i meter, for å eliminere eventuelle konverteringer frustrerende senere.

2 Måle vinkelhastigheten av objektet i bevegelse. Måle antall rotasjoner den gjør i ett sekund. Hvis det er spinning for fort, kan du måle antall rotasjoner det gjør i 10 sekunder, og dele det med 10 for å få vinkelhastigheten.

3 Bestemme objektets treghetsmoment. Dette vil være avhengig av formen på gjenstanden. En hul roterende kule, for eksempel en basketball, har et treghetsmoment er definert som 2/3 MR ^ 2 hvor M er kulens masse og R er kulens radius. En solid sfære har et treghetsmoment lik 2/5 MR ^ 2.

4 Multipliser objektets vinkelhastighet av sin treghetsmoment. Dette vil gi objektets dreieimpuls, målt i kilo meter ^ 2 sekunder ^ -1, eller Newton meter sekunder. For eksempel, en basketball med en radius på 0,12 m og en vekt på 1 kg denne roterer med en vinkelhastighet på 5 omdreininger pr sekund har en kinetiske moment lik (5) (2/3) (1) (0,12) ^ 2 = 0,048 kg m ^ 2 s ^ -1.