Hvordan beregne tap på Flere Refleksjoner

Hvordan beregne tap på Flere Refleksjoner


Når lyset reflekteres en overflate eller speil, er en liten bit av energi tapt. For et speil, er dette tapet svært liten mens for en overflate som et stykke papir, kan tapet være ganske stor. Når en bjelke opplever multiple refleksjoner, er den totale tapet et produkt av tapet for hver refleksjon. Beregning av totaltapet er så enkelt som å multiplisere hver av de individuelle tap.

Bruksanvisning

1 Beregne tapet for en enkelt refleksjon. Tap kan representeres ved et konstant l, slik at etter refleksjon, vil strømmen av lyset gitt ved (1-l)

i, hvor i er den inngangseffekt. Tap kan komme fra to kilder, tapet i mediet i hvilket lyset forplanter og tap ved refleksjon fra speilet eller reflekterende flate. Hvis du spre lyset gjennom et medium med tap, beregne tapet fra startpunktet til det punktet av refleksjon. Dette vil gi l1. Hvis det ikke er noe tap i mediet eller tap er ubetydelige, slik som for luft over korte avstander, bare satt l1 = 0. La l2 være tapet fra den reflekterte overflate. For eksempel, hvis tapet fra en enkelt refleksjon er 1 prosent, deretter l2 = 0,01. Den totale tap for en enkelt refleksjon er da gitt ved formelen L = 1- (1-l1) (1-L2). I vårt eksempel, uten tap for luft, er vår totaltap gitt ved l = 1 - (1-0) * (1-0,01) = 0,01.

2 Beregn antall refleksjoner. Hvis det finnes en rekke ulike reflekterende flater eller det er flere refleksjoner mellom to eller flere overflater, må du legge til et tap for hver og refleksjon. I vårt eksempel, la oss anta at vi gav en lysstråle sprett mellom to speil 10 ganger før strålen rømming.

3 Multipliser inngangseffekt av tapet for hver refleksjon. For hver refleksjon, multiplisere inngangs jeg med (1-l) for hver refleksjon. I vårt eksempel, siden det er 10 refleksjoner, ville vi multipliserer jeg med (1 til 0,01) 10 ganger. Working ut regnestykket, er vår utgangseffekt (1 til 0,01) ^ 10 i, eller 0,9044 jeg. Ti refleksjoner av speil som mister en prosent for hver refleksjon gi en bjelke som er 90,44 prosent så sterk som den var før refleksjoner.

Hint

  • Hvis det er to eller flere flater med ulike tap, så må du beregne tapet (l) for hver overflate og antall refleksjoner for hver overflate. Hvis disse overflater er nummerert 1, 2, ..., og utgangen vil være (1-l1) ^ n1 * (1-L2) ^ n2 * ... * i.