Hvordan beregne THACO

For å forenkle Advanced Dungeons and Dragons (AD & D) regelsett for andre utgave av spillet, spillet designere utviklet et nytt system for å bestemme treff landet på motstander i en kamp. THAC0, å treffe rustning klasse 0, tillatt en enkel beregning for å bestemme treffsjanser basert på en spiller karakterens THAC0 nummer. Dette var nummer en spiller for å rulle å treffe en motstander med en rustning klasse 0. vite dette nummeret, kan spillerne i 2. utgave enkelt bestemme rulle nødvendig for å treffe andre rustning klasser, benektende behovet for å slå opp hvert treff roll på et diagram under spilling.

Bruksanvisning

1 Åpne AD & D 2nd Edition Dungeon Master Guide og slå til kapittel 9, "Combat" kapittel. Finn tabeller 37, 38 og 39 for å ta kontakt ved beregning THACO.

2 Finn spilleren tegnet klassen gruppe på venstre side av Tabell 38, "Beregnet THAC0S." Hver bestemt tegn klasse faller innenfor en av de fire grunnleggende grupper, Priest, Rogue, Warrior og Wizard, Consult AD & D 2nd Edition Player håndbok for å finne ut hvilke gruppe spillerens karakter faller inn under. Flytt til høyre langs bordet til du finner spillerens nivå. Antallet oppført under nivået er spillerens karakterens THACO. Å treffe en motstander med en rustning klasse 0, må du rulle eller et høyere tall på en 20-sided dø. Spiller klasse og nivåene vises på spillerens Character Sheet.

3 Bruk Tabell 37, "THAC0 Advancement" for spilleren tegn over erfaringsnivå 20. Finn karakter gruppen. Bruk forholdet oppført under "Forbedring Rate poeng / Level" for å endre karakteren THAC0 for hvert nivå over 20. For eksempel betyr en ratio på 1/3 du trekker en THAC0 poeng for hver tre nivåer tjent. Så en Wizard med en THAC0 av 14 på nivå 19, har en THAC0 av 13 på nivå 22.

4 Bruk eventuelle THAC0 modifikasjoner grunn av eksterne effekter før du kaster terningen. Vanlige modifikasjoner er grunn til å stave effekter som endrer syn, eller styrke eller magiske gjenstander og våpen båret av karakteren. For hver + å treffe, legger en til kast på terningen for å avgjøre om spilleren gjør sitt THAC0 roll, for hver negativ endring, trekke en fra terningen.

5 Bruk Tabell 39, til "Creature THAC0" bestemme basen THAC0 skapninger. Finn treffet terningen av skapningen på bordet. Hit Dice er oppført under skapning statistikk og beskrivelser i 2nd Edition AD & D Monster håndbok. Nummeret som er oppført under "Hit Dice" -kolonnen på bordet er dyrets THAC0. Noen skapninger har endret truffet terningen på grunn av spesielle omstendigheter, for eksempel lederskap eller mester roller. Ofte denne endringen inneholder flere terninger lagt til de vanlige skapning priser. Legg en ekstra hit terningene til monster THAC0 på bordet hvis dyrets endringen er tre terninger eller mer. Endre de oppførte treffer terninger som du ville spillerens THAC0 grunn av eksterne effekter før du gjør ditt terningkast.