Hvordan beregne Time-of-Flight

Hvordan beregne Time-of-Flight


Studiet av ballistiske baner har viktige anvendelser innen engineering. Deres forhold er underlagt fysikkens lover, og som sådan, kan forutsies til en rimelig grad av nøyaktighet ved hjelp av matematiske formler. For å beregne tidspunktet for fly av en lansert prosjektil, vil du trenger å vite to ting på forhånd: hvor fort den beveger seg når den er lansert, og vinkelen på lanseringen. Som en fungerende eksempel anta at du lanserer et prosjektil med en hastighet på 100 meter per sekund og i en vinkel på 45 grader.

Bruksanvisning

1 Beregn sinus av lanseringen vinkel ved hjelp av vitenskapelig kalkulator. (Se referanser 1) For vår jobber eksempel sinus til 45 grader er 0.707.

2 Multipliser resultatet fra trinn 1 ved lanseringen hastighet og deretter doble produktet av de to tallene. Det spiller ingen rolle om du bruker metriske eller amerikanske standard enheter, så lenge du måler hastigheten i enten meter per sekund eller fot per sekund. (Se en referanser) I vårt eksempel 0.707

100 2 = 141,421.

3 Dele resultatet fra trinn 2 av akselerasjonen på grunn av tyngdekraften for å få flukttiden i sekunder. Hvis du målt din hastighet i meter per sekund, dividere med 9,8. Hvis du brukte fot per sekund, dividere med 32,2. (Se en referanser) I vårt eksempel, 141,421 delt på 9,8 tilsvarer en flytid på 14,43 sekunder.

Hint

  • Skulle din hastighet være tilgjengelig bare i felles amerikanske enheter av miles per time, kan du konvertere den til fot per sekund ved å multiplisere med 1,466, eller du kan konvertere den til meter per sekund ved å multiplisere med 0,447.
  • Denne formelen forutsetter en perfekt ballistisk bane, ignorerer faktorer som kan påvirke flyturen, slik som luftmotstand, vindstyrke og retning, og oppførselen til objektet under flyturen. Resultatene vil tilnærme en reell fly, men ikke være 100% nøyaktige.