Hvordan beregne Velocity som en funksjon av posisjon

Dette siste ligningen i settet av fire kinematiske ligninger for en dimensjon under konstant akselerasjon. Disse ligningene er enkle og grunnlegg begynner fysikk. Beregning hastighet som funksjon av posisjon er noe du trenger å gjøre ofte i fysikk. Sørg for å lære dette konseptet samt en grunn byggestein for å lykkes i fysikk. Les videre for å lære mer.

Bruksanvisning

1 Bruk denne ligningen når du har den innledende hastighet, og de endelige og innledende posisjoner av den frie fallende gjenstand eller partikkel under konstant akselerasjon. Denne ligningen er nyttig fordi du ikke trenger en tid (t) komponent.

2 Forstå at dette ikke er en selvstendig ligning, men det er en kombinasjon av den første ligningen for hastighet som funksjon av tid, og den andre en for posisjon som en funksjon av hastighet og tid.

3 Merk ligningen ser slik ut: "v ^ 2 (endelig) = v ^ 2 (initial) + 2a [x (endelig) - x (initial)]" hvor v er lik hastighet, en lik akselerasjon er lik x posisjon.

4 Husk at dette er den siste av fire kinematiske uttrykk som kan brukes til å beregne for eventuelle problem for endimensjonal bevegelse under konstant akselerasjon.

5 Vet opprinnelsen til denne og de andre tre ligninger i at de kommer ut av definisjonene for hastighet og akselerasjon i fysikk.

6 Forstår også at noen algebraiske manipulasjoner ble gjort til de opprinnelige ligninger av hastighet og akselerasjon å forvandle dem til de fire kinematiske ligninger. Det er også et krav at den partikkel eller objektet må være under konstant akselerasjon.

7 Øv denne siste ligningen for å beregne hastighet som funksjon av posisjon, så vel som de andre tre kinematiske ligninger sammen med ligninger for hastighet og akselerasjon for å få en dypere forståelse og verdsettelse av bruk og potensialet i disse nyttige fysikk ligninger.