Hvordan bruke Matrix Approach å beregne himmelretninger

Hvordan bruke Matrix Approach å beregne himmelretninger


Retningene brukt for å beskrive virkemåten av et optisk system, og for å beregne posisjonen og størrelsen av et bilde. Disse seks punktene er de to knutepunkter, de to viktigste punktene, og de to knutepunkter. Kontaktpunktene er plasseringen av et sett objekt, og plasseringen av sitt image utover linsen. De viktigste punktene er de punktene hvor hovedplanene krysser den optiske aksen. Knutepunkter er der en inngående stråle av lys og en spennende stråle krysser den optiske aksen. Sammen med brennvidder, kan plasseringen av himmelretningene bestemmes ved hjelp av matrise av synssystemet.

Bruksanvisning

1 Sett opp to-for-to system matrise. De to øverste betingelser, A og B 'er koeffisienter for den ligning som angir det punkt ved hvilket lyset fra bildet treffer linsen. De to nederste betingelser, C og D er koeffisienter for likningen å bestemme vinkelen mellom den horisontale aksen og den lysstrålen når den kommer inn i linsen.

2 Beregn knutepunkter. Den første fokuspunkt er D / C, og den andre er -A / C.

3 Beregn de viktigste punktene. Den første hovedpunktet er (D-n'/ n") / C, der n'er brytningsindeks på innkommende ray og n" er brytningsindeks på den utgående stråle. Når brytningsindeksene er identiske, er det første hovedpunktet (D-1) / C. Den andre hovedpunktet er (1-A) / C.

4 Beregn knutepunkter. Den første knutepunktet er (D-1) / C. Den andre knutepunkt er (n'/ n"-A) / C, eller (1-A) / C når de innkommende og utgående brytning indekser sammenfallende. Når n'= n", de viktigste punktene er identiske med knutepunkter. Ettersom lyset kommer inn i linsen, blir den brytes ved det første knutepunktet, og deretter brytes igjen ved det andre knutepunktet.

5 Beregn brennvidder. Den første brennvidde er (n'/ n") / C, og den andre brennvidde er 1 / C. Når brytningsindeksene er de samme, begge brennvidder er 1 / C. Brennvidder er avstandene mellom knutepunkter og tilhørende hovedpunkter.