Hvordan bruke spillet Maker 7.0

Spillet Maker 7.0 er et utviklingsverktøy utgitt av selskapet YoYo Games som forsøker å ta så mye programmering av 2D spillutvikling som mulig. Det gir en GUI-basert spill editor, et enkelt spill skriptspråk og en rekke verktøy og funksjoner som vanligvis trengs for 2D-spill. Denne opplæringen vil introdusere deg til Game Maker 7.0 ved å hjelpe deg å gjøre en enkel "Worms" -stil shooter spill.

bruksanvisning

1 Lag en orm sprite. Klikk ressurser og skape sprite. Navn sprite "redWorm". Sørg for at den gjennomsiktige boksen er merket, og klikk på Rediger sprite. Raskt tegne en vertikal rød ellipse. Siden du er på prototypestadiet av utvikling nå, det er greit hvis grafikken er ikke perfekt. Du kan alltid gjøre bedre grafikk senere. Klikk på den grønne haken.

I spillet treet på venstre side, skal du se en redWorm henhold Sprites. Høyreklikk og velg duplikat. Gi den nye ormen "blueWorm" og klikk redigere sprite. Vippe bildet horisontalt, slik at den nye ormen står overfor den andre retningen, og endre ormen farge til blå.

2 Lag en kule sprite. Navn sprite "bullet". Igjen, pass på at åpenhet er merket av. Tegn en liten gul sirkel å være din kule.

3 Legg noen lydeffekter. Klikk ressurser og lage lyd. Lag to lyder, en som heter "skudd", den andre heter "eksplosjon". Klikk lasten lydknappen og laste den riktige lyden fil for hver fra spillet Maker lydbibliotek.

4 Lag en bakgrunn. Klikk Resources og lage bakgrunn. La standardnavnet, og sørge for at åpenhet ikke er merket. Klikk omforme og endre størrelsen på bildet slik at størrelsen er 640x480. Tegn en blå himmel med skyer ved hjelp av bilderedigeringsprogram.

5 Opprett et gulv sprite. Opprett en ny sprite og kaller det "bakken". Fjern merkingen åpenhet boksen og farge det grønt.

6 Opprett gulv objekt. Klikk Resources og opprette objekt. Navn objektet "gulvet" og velg "bakken" sprite å representere det. Sørg for at både synlige og Solid avmerkingsboksene er på.

7 Lag ormen objekt. Opprett et nytt objekt, nok en gang forsikre at både synlige og Solid bokser er sjekket. Name it redWorm og tildele det redWorm sprite. Legg til en hendelse: Key Trykk Høyre. Dra boksen med de røde pilene (Move Fast boks) i kategorien Handlinger. Sett fart til en og klikk på høyrepilen. Legg til en annen hendelse for utgivelsen av den høyre piltast, drar det samme ikonet i kategorien Handlinger, men i stedet klikke på knappen i midten på kompasset. Gjør det samme for venstre piltast. Legg til en hendelse for mellomromstasten. Under fanen main1 bruke "Opprett Moving Forekomst". Velg objekt bullet, sikre at "slektning" er merket, og angi en hastighet på 10 og en retning på 0. Du bør også legge til skudd lydeffekt.

8 Programmere AI. Den blå orm vil bli kontrollert av en enkel AI, så legg event "Create" for blå orm, og velg "stille alarm" som handlingen. Sett den på 100. Navn alarmen "aiAlarm". Legg en alarmhendelse for aiAlarm. Lag en annen flytte forekomst av kulen objekt, bortsett fra med en retning på 180 i stedet for 0. Til slutt, tilbakestilles alarmen selv ved å opprette en ny alarm hendelse etter kulen er opprettet. På denne måten vil det blueWorm skyte tilbake.

9 Lag kule stedene. Lag to bullet objekter, hver med bullet sprite. Nevn en "redWormBullet" og navngi de andre "blueWormBullet". For redWormBullet, legge til en kollisjon arrangement for den blå ormen. Bruk ødelegge eksempel handling. Sørg for at den er satt til selv. Deretter legger en annen ødelegge eksempel handling, og endre selv til blueWorm. Gjør det samme for blueWormBullet. Du bør også legge eksplosjonen lydeffekt.

10 Lag rommet. Bruk background0 som din bakgrunn. Velg gulv som objekt og tegne en etasje langs bunnen. Legg de røde og blå ormer mot hverandre på toppen av gulvet.