Hvordan bygge en datamaskin spillstruktur

Hvordan bygge en datamaskin spillstruktur


Dataspill strukturer, også kalt spill maler, motorer eller rammeverk, gir spillutviklere med verktøy for raskt å lage nye spill. Derimot, frittstående spill vanligvis krever omfattende re-programmering for å produsere varianter av et bestemt spill. Selv om mye av arbeidet med å bygge en spillmotor innebærer programmering, en viktig oppgave før programmeringen er design. Utforme en praktisk spillmotor starter ved å svare på spørsmålet "Hvordan vil utviklere bruker min motor til å lage spill?"

Bruksanvisning

1 Lag et spill ved hjelp av en eksisterende spillmotor som Ogre, Irrlicht eller 3-D Rad. For hver motor du lage et spill med, skrive svar på følgende spørsmål: "Hvilke verktøy i motoren gjør utviklere bruke til å lage en spillets figurer, rekvisitter, miljø og biler? Hvordan utviklerne spesifiserer målet og dynamikken av spillet til motoren? "

2 Slett alle motorer fra PCen unntatt det som best representerer dine ideer til en ny spillmotor.

3 Skriv på papir i den mest detaljert måte du kan nøyaktig hvordan spillet motoren vil fungere. En effektiv måte å gjøre dette på er å svare på spørsmål som "Hva ville en spillutvikler som aldri brukt mitt program før må gjøre for å bruke motorens verktøy for å lage et spill? Hva menyer, kommandoer og veivisere ville hun se og bruke? "

4 List og skrive en detaljert beskrivelse for hver virtuelle objekt motoren din trenger for å manifestere funksjoner og grensesnitt du beskrev i forrige trinn. For eksempel kan motoren din har et generisk eller blank humanoid karakter at spillutviklere kan lage med museklikk til å produsere nye, unike karakterer for spillet sitt. Et sett med virtuelle objekter kan representere menneskelignende s deler og funksjoner, inkludert "torso, ben, armer, hud" og andre virtuelle objekter. En beskrivelse av "arm" objekt kan inneholde følgende: "The 'arm' objekt strekker seg frem når den klikkes, bakover når du dobbeltklikker på. Det tar på tekstur og farge som utviklere dra til den fra en palett. "

5 Skriv pseudokode som leder objektene du nettopp har beskrevet til å manifestere scenariet du detaljert i trinn 3. For eksempel kan du skrive "sett leftArm å hvile tilstand. Hvis leftArm er dobbeltklikket, ring extendForward subrutine "pseudokode består av bare tre viktige uttalelser.:

Sett <Variabel> = <verdi>

Hvis <variabel> = <verdi> og <utføre en bestemt pseudo uttalelse>

Mens <variabel = verdi>, fortsetter <uttalelser å gjennomføre]
slutt mens

6 Gjenta forrige trinn til du har pseudo håndterer hvert objekt dine spillmotor behov.

7 Les, minst to ganger, den spesifikasjon for et programmeringsspråk som C ++ eller Java. Dette gir den informasjonen du trenger for å konvertere pseudokode til kildekoden.

8 Skriv inn en tekst editor kildekoden basert på pseudokode.

9 Kompilere motoren med et gratis kompilator som en for Java på Oracles nettsted. Hvis motoren er i C ++, bruker Microsofts Visual C ++ eller GNU sin C ++ kompilatoren.

10 Kjør din spillmotor ved å dobbeltklikke på den i Windows Utforsker.