Hvordan bygge en Mindstorms robot

Lego Mindstorms er et kit som inneholder over 600 stykker som du bruker til å bygge og programmere fullt funksjonelle roboter. Du starter din design ved å koble sensorer og motorer til NXT datamaskinen, eller hjerne, og deretter bruke Mindstorms programvare for å lage et program som bestemmer hvordan roboten fungerer. Du kan bygge en robot som går på to føtter, en bil som kjører rundt, eller en maskin uten gjenkjennelige trekk i det hele tatt. NXT kit inneholder alle bitene som trengs for å skape en robot du ønsker.

Bruksanvisning

Bygg Robot

1 Koble den ene enden av en kabel til port B av NXT hjernen; koble den andre enden til en motor. Motorene arbeider i port A, B eller C; andre sensorer arbeider i portene 1, 2, 3 eller 4.

2 Koble et tannhjul til den roterende ende av motoren. Fest et spor over hele motoren for å lage et dekk for en tank eller lignende robot.

3 Koble motoren til NXT hjernen ved hjelp av Lego bygge stykker. Fest Lego barer og aksler til hjernen, og snapper dem på motorene for å feste hjernen og motorer sammen.

4 Opprett et annet hjul og fest den til den andre siden av NXT hjernen. Koble kontakten ledningen til porten C. Sørg for at hjulene kan berøre gulvet uten noe annet Legoklosser berøre gulvet.

5 Koble den ene enden av en kabel til porten 1 av NXT hjernen, og den andre enden til den fargesensor. Den fargesensor er rektangulært objekt med en glasspære på slutten.

6 Koble Lego stykker til fargesensoren på en slik måte at fronten av sensorpunktene til bakken, med omtrent en halv tomme plass mellom lyspæren på fargen sensoren og gulvet. Du programmere denne sensoren for å gjenkjenne fargen på gulvet.

7 Bygg resten av robot ved hjelp av Legoklosser. Ikke gjør roboten for tung, eller det vil ikke flytte godt på gulvet. Pass også på at du kan trykke på knappene på fronten av NXT hjernen. Annet enn det, være så kreativ som du vil.

Programmere roboten

8 Start Lego Mindstorms program på datamaskinen din. Velg et nytt prosjekt.

9 Legg til en loop i begynnelsen av programmet. Sløyfen kontroll vil automatisk ta til forsiden av programmet kjeden, som ser ut som en Lego bar stykke. Programmet vil utføre i rekkefølge, fra det første elementet i kjeden til det siste. Eventuelle kontroller som ikke er knyttet til kjeden vises falmet, og vil ikke kjøre med programmet. Alle etterfølgende kontroller gå inn i løkken å lage et program som kjører til du fysisk stoppe det.

10 Legg en "Move" kontroll til forsiden av kjeden. Denne kontrollen håndterer de roterende motorer på roboten, snu dem som hjulene til å flytte roboten. Som standard bruker denne kontrollen portene B og C. Endre "Varighet" eiendom til "Unlimited" for å gjøre roboten kontinuerlig flytte.

11 Legg til en "vente lyssensor" kontroll til enden av kjeden. Endre "Light" verdi fra ">" (større enn) til "<" (mindre enn). Denne kontrollen vil føre til lyssensoren å kontinuerlig måle lyset foran den, venter på en verdi som er mindre enn 50 (standardverdien) skal vises. Når pekte på en hvit etasje, vil lyssensoren gjøre roboten beveger seg frem mens den venter å se et mørkt gulv, og da vil det snu.

12 Legg til en annen "Move" kontroll etter ventetiden sensor. Endre "Varighet" eiendom til "grader" og endre nummeret til 180. Flytt "Styring" bar helt til venstre, slik at roboten vil gjøre en venstresving. Denne funksjonen skjer bare når vilkårene i ventetiden sensor er oppfylt.

1. 3 Koble den ene enden av USB-ledningen til datamaskinen, og den andre enden til roboten. Klikk på "Last ned" knappen for å laste programmet på din robot. Når lasting er ferdig, kobler du roboten fra USB-ledningen.

14 Bruk svart elektriske tape for å lage en sirkel eller firkant på en hvit gulvet. Sett roboten i det angitte området. Slå på NXT hjernen, og trykk på start for å kjøre programmet. Roboten vil kjøre fremover mens lyssensoren ser en hvit gulvet. Når den ser en svart kant, vil den stoppe, snu, og kjøre bort.

Hint

  • Du kan programmere andre sensorer på samme måte hvordan du har programmert ultralydsensoren. Berøringssensorene reagere på berøring, svarer ultralydsensoren til bevegelse. Den fargesensor kan også fungere som en lampe.
  • Når det er mulig, bruker Legoklosser for å skjule ledningene til kontakten i hoveddelen av roboten, eller pakk dem rundt andre deler. Utsatte ledninger kan bli floker eller fastklemt på objekter, og trekkes ut.