Hvordan bygge en Sprakk karakter i "GURPS"

Hvordan bygge en Sprakk karakter i "GURPS"


I en tabletop fantasy rollespill (RPG), historiefortelling, holder terningene-rulle Gamemaster din skjebne i sine hender. Men ikke la ham få all makt. Innrømme det, hvis du noen gang har spilt, eller ønsket å spille et rollespill, har du alltid ønsket å være den spilleren med unkillable karakter. Med bare litt kunnskap, kan du lage et kraftsenter tegnet for Steve Jackson feiret Generic Universal Role-Playing System (GURPS), en karakter som kan erobre noen kamper og pløye gjennom noen tomten Gamemaster kan slynge på deg.

Bruksanvisning

Komme i gang med attributter

1 Spør GM hva slags spill du vil spille (sci-fi, fantasy, etc.) og hvor mange tegn poeng du kan bruke til å lage din karakter. GURPS tegn er bygget ved hjelp av karakterpoeng --- alt fra 100 poeng for gjennomsnittlig karakterer til 500 poeng for overnaturlige tegn --- og alle egenskaper, ferdigheter og evner er kjøpt med disse punktene.

2 Bestem hva slags karakter du ønsker: en fysisk fighter eller en mystisk (en mage eller psykisk). Dette vil fokusere alle dine andre avgjørelser i løpet av karakterer.

3 Kjøp din karakter attributter. GURPS tegn bruker fire grunnleggende egenskaper: styrke (som avgjør din beholdning størrelse og bekjempe skader), fingerferdighet (som avgjør din fysiske ferdigheter), intelligens (som avgjør din mentale ferdigheter), og helse (som bestemmer din evne til å overleve skader og vedlikeholde spesial evner som staver). Personene i GURPS starte med 10s i alle kategorier, noe som betyr et normalt menneske. Høyere er bedre, og øke dine egenskaper koster 10 poeng eller mer for hver ekstra nivå.

4 Kjøpe opp din fingerferdighet hvis du bygger en fighter, intelligens hvis du bygger en mystisk. Øke den aktuelle egenskapen til en 15. Hvis du har råd til å gjøre det, gå enda høyere. Ikke kjøp opp attributt som ikke passer din karakter type.

5 Avgjøre om ikke å kjøpe opp styrke og helse. Så mye av spillet systemet er basert på intelligens og fingerferdighet som helse og styrke er sekundært. Men hvis du føler du må, øke styrke og helse til ikke høyere enn 12.

Legge på med Fordeler

6 Velg din karakters fordeler, spesielle evner som gir karakteren din en kant. Brannmenn må kjøpe kamp reflekser og høy smerteterskel, som vil tillate deg å forsvare deg selv lett og for å unngå alvorlige straffer under kamp hvis du skulle bli skadet. Mystics bør kjøpe fordeler som magisk evne og psykisk kraft, som tillater deg å bruke overnaturlige evner.

7 Vurdere andre fordeler som våpen master (som øker alle dine våpen baserte kampferdigheter), skarpskytter (som gjør at du dødelig nøyaktig med skytevåpen), og vanskelig å drepe (som gjør at du ... vel, vanskelig å drepe).

8 Unngå å kjøpe ikke-stridslystne fordeler som attraktivt utseende, musikalsk talent og rikdom. Fordeler som disse legge smak til spillet, men gjør ingenting for kamp, ​​som er hva en sprukket karakter bør holde fokus på.

Får Slick med Skills

9 Kjøp din karakters ferdigheter. Brannmenn må kjøpe kamp og overlevelse ferdigheter. Mystics bør kjøpe staver eller psykiske ferdigheter. Kostnaden for å kjøpe kompetanse varierer basert på hvor vanskelig det er å lære: lett (som slåss), gjennomsnitt (for eksempel boksing) eller hard (som Shaolin kung fu). Uavhengig av vanskelighetsgrad, bestemmer din fingerferdighet startnivået for fysiske ferdigheter, mens intelligens bestemmer startnivået for mentale ferdigheter. Hvis du har bygget opp den aktuelle stat, kan du billig kjøpe høyt nivå ferdigheter.

10 Kjøp din viktigste ferdighetene på 16s eller bedre. Når du bruker dine ferdigheter i en GURPS spill, utfører du en ferdighet sjekk ved å rulle tre seks-sidige terninger. Hvis du ruller på eller under dine ferdigheter, lykkes du; hvis ikke, mislykkes du. Mesteparten av tiden en ferdighet på 16 eller høyere betyr garantert suksess.

11 Kjøp bare praktiske staver eller psykiske ferdigheter når du oppretter en mystiker. Combat mages bør investere i Brann College of Magic, som er den billigste og mest effektive veien til destruktive spellcraft. Synske bør investere i telekinese, lett den mest overmannet evne i alle GURPS, som vil tillate deg å fly, snap nakken med et blikk og kaste småstein på bullet hastigheter.

12 Bruk høye kampferdigheter under spilling å gjøre opp for eventuelle andre ferdigheter du ikke kjøpe. For eksempel, visste du ikke kjøpe Lockpick dyktighet? Bruk høy våpen dyktighet og skyte som låser seg. Trenger du å bruke den offentlige taler ferdigheter? Trekk ut våpenet ditt og la det stå for snakkingen i stedet.

Putting "Advantage" i "Ulemper"

1. 3 Velg din karakters ulemper. GURPS, i motsetning til mange rollespill, belønner faktisk du med ekstra karakter poeng for å skape mangelfulle figurer med problemer som dårlig humør, unattractiveness og overdreven. Tanken bak dette er at det vil gjøre for interessante karakterer og bedre rollespill, men ulempene tillate en powergamer en enorm mulighet til å misbruke systemet.

14 Velg ulemper som ikke vil hindre din karakter i konkrete måter --- for eksempel, har infertile ulempe liten betydning for spilling (en ville håpe!). Alternativt velger ulemper som faktisk kan komme godt med, for eksempel lett sovende. Til slutt tar ulemper som du selv besitter --- hvis du selv er altfor nysgjerrig, ta nysgjerrig ulempe.

15 Bruk opptjente poeng ved å ta ulemper å kjøpe enda flere nivåer av ferdigheter og evner du ønsker. Så din overmannet karakter for en snurr. Knuse dine fiender, se dem kjørt før deg, og høre jammer av sine foreldreløse.