Hvordan bygge Tower Defense spill

Hvordan bygge Tower Defense spill


En Tower Defense spillet har en enkel, grunnleggende konseptet. Fiender gå langs en sti som de er skutt på fra tårn plassert langs veien. Enten fienden er stoppet, eller gjør det hele veien til enden av banen. Som fiender blir drept, tjener spilleren penger som senere kan brukes til å oppgradere våpen og bygge flere tårn. Denne typen spill krever ikke at fienden har noen form for komplekst program for å styre sin oppførsel, så det er relativt enkelt å lage.

bruksanvisning

1 Du må etablere banen fiender vil ta, og definere en matrise som inneholder alle de horisontale og vertikale koordinatene veipunkt som fiender vil følge.

2 Setter forsinkelsen mellom hvert fiende gyting på banen ved å utpeke et bestemt antall rammer som vil passere mellom hver utseende. Antall rammer du velger vil være avhengig av bildefrekvens på spillet ditt. For eksempel, hvis en ramme passerer hvert tiende sekund, og du vil ha tre sekunder for å gå før den neste fienden vises, deretter en tretti ramme forsinkelse er det du trenger.

3 Etablere en variabel som vil indikere hvor mange fiender har blitt plassert, og deretter en variabel som vil endre hastigheten på hver fiende til riktig nivå.

4 Roter fienden så de endrer retning med banen. Du vil fortelle datamaskinen i koding, med parentes, for å bruke trigonometri når du søker vinkelen til din figur. Et godt eksempel, (SIN) (COS) (TAN), avhengig av hvilken som er nødvendig. Bruk disse verktøyene for å fastslå den eksakte vinkelen fienden må møte.

5 Bestem deg for hvor mye penger vil bli droppet per fiende som blir drept, og innspill som i programmet. Dette bør være basert på hvor mange fiender spilleren må beseire før å kunne bygge en annen tårn eller oppgradere den. Hvis en grunnleggende tårnet koster 100 gull, og du vil at spilleren skal ha for å drepe 10 fiender før du kan gjøre en annen, så en fiende bør slippe ti gull. Husk at jo flere tårn spilleren bygger, jo hardere og raskere og mer tallrike fiender må være å holde spillet utfordrende.

6 Definere en type tårn, sitt utvalg, hvor mye plass det tar opp, hvor det er lov til å bli plassert, og fest sokkelen filmklipp. Et eksempel kan være et lite tårn som skyter piler sakte på fiender og har en stein-lignende middelalderske utseende. Disse grunnleggende tårnene vil ha et bredt spekter, men ville ha en andre-og-en-halv forsinkelse mellom skuddene. Igjen, ved hjelp av trigonometri verktøy, forteller datamaskinen hva vinkelen for prosjektilene fra turret til å reise før den treffer fienden og omhandler skade. Deretter velger du en hastighet for prosjektilet å reise, basert på hva det er. Hvis tårnet er skyte piler, skal det se realistisk, tar omtrent et halvt sekund til en fjerdedel av et sekund for å lukke avstanden mellom tårnet og målet.

7 Fortsett å teste og avgrense prosessen til spillet fungerer godt.

Hint

  • Ressursene nedenfor med forslag til kodelinjene som skal brukes i programmering.
  • Hvis det er for vanskelig å forsvare seg mot fienden, vil det ta motet fra mange aktører. Sørg for å gjøre kontrollene tett og lett å bruke for å unngå dette frustrasjon.