Hvordan Demonstrer Velocity med en Slinky

Hvordan Demonstrer Velocity med en Slinky


Prøver å lære prinsippene for fysikk er vanskelig i de beste omstendigheter. Det kan bli gjort narr med bruk av en kjent leketøy, en Slinky. Forsøket kan utføres med barn så unge som åtte, men det fulle forståelse kommer på ca 10 år og oppover. Undervisning unge om fysikk og vitenskap i ung alder gir en bedre forståelse av prinsipper og ønsket om å fortsette å lære mer gjennom hele livet. Dette er bare en demonstrasjon som vil begynne å vekke et barns interesse for vitenskap, ved hjelp av det som er morsomt og kjent for ham.

Bruksanvisning

1 Bor et hull i en vegg om midje høy. Ta en krok og skru den inn i hullet. Gjør det samme om en fot og en halv langs den samme veggen, ved hjelp av et nivå for å sørge for at linjen er jevn.

2 Gjør den første av tre deler av forsøket med Slinky. Skyv enden av Slinky på kroken. Skyv den andre enden over kroken. Du må trekke Slinky så det vil være stram.

3 Gi noen en stoppeklokke. Fortell unntak av to personer som utfører denne delen av eksperimentet til å flytte minst en fot unna. La elevene bruke briller og arbeidshansker.

4 Tell til tre. På "tre" fortelle ett barn å gi slipp på Slinky på kroken. Bruk stoppeklokken for å se hvor lang tid det tar den ene ende av Slinky å nå den andre enden.

5 Stå på gardintrapp eller har en student gjør dette. Har Slinky midje høy eller bare høy nok til å hvile litt over gulvet. Vi teller til to la studenten slippe Slinky mens hun bare holder kanten på toppen. Beregn med stoppeklokken hvor lenge toppen tar å nå gulvet.

6 Bruk Slinky på en trapp. Begynn på teller til tre og la Slinky "gå trinnene." Beregne tiden det tar å komme til slutten av sin reise.

7 Diskuter med klassen de ulike resultatene. Bruk klare vilkår for å forklare forskjellen mellom fart og hastighet. Forklar at formelen for beregning av hastighet er å dele hastigheten med tiden det tok Slinky å flytte fra ende til annen. Be elevene komme opp med andre eksempler på eksperimenter som kan vise til det samme punktet.

Hint

  • Spill Slinky sang i bakgrunnen mens gjennomføre korte eksperimenter for å holde klassen underholdt.
  • Når to mennesker holder Slinky, sørg for at man ikke slipper Slinky fordi det kan gi en skade fare.