Hvordan Design en Behavior Management System

Hvordan Design en Behavior Management System


Sannsynligheten for barn gjentatte en virkemåte er avhengig av den konsekvens at det oppstår umiddelbart etter opptreden. Når et barn får positive konsekvenser, for eksempel ros eller en belønning umiddelbart etter en atferd øker atferd. Når en forelder har en negativ konsekvens, slik som å ta bort et privilegium eller gi en time out, minsker atferden i frekvens. En oppførsel management system gir en plan for å gi konkrete positive forsterkninger for å øke god oppførsel og negative forsterkninger for å redusere negative.

Bruksanvisning

Regler og konsekvenser

1 Lag en liste over husregler. Skriv ned en liste og legge dem i et område synlig for alle, for eksempel i nærheten av kjøleskapet.

2 Bestem de positive konsekvensene for å følge reglene. Positive konsekvenser kan inkludere ros, TV eller datamaskin privilegier, playdates, utflukter eller overnatting.

3 Bestem de negative konsekvenser for å bryte reglene. Negative konsekvenser kan inkludere ignorerer, time-outs, ekstra husarbeid eller tap av privilegier.

belønning System

4 Velg en bestemt atferd for å øke med en målrettet belønningssystem. Oppgi atferd positivt og spesielt. For eksempel, i stedet for "ikke å gjøre lekser," bruk "hjemmelekse ferdig innen 07:00"

5 Skriv ned en liste over belønninger. Ta med barnet i å skape en liste over ulike belønninger for å være opptjent.

6 Koble oppførselen til en bestemt belønning som kan være tjent. Lag en "hvis-så uttalelse." For eksempel: "Hvis lekser er ferdig innen 07:00, du kan holde opp 30 minutter tidligere leggetid."

Hint

  • Oppmerksomhet gir mye forsterkning for positiv atferd. Ros barn ofte for god oppførsel.
  • Den beste prediktor for suksess med en atferd forvaltningsplanen er foreldrenes evne til å konsekvent bruke planens strategier.
  • For mange atferd, kan en belønning gis umiddelbart etter en atferd. For atferd som er sannsynlig å skje oftere, kan et poengsystem benyttes. Poeng, klistremerker eller symboler senere kan innløses i for belønning. Tilby armeringen umiddelbart etter belønning.
  • Ignorerer atferd, for eksempel raserianfall eller klynking, er en effektiv negativ konsekvens. Når en forelder begynner å ignorere atferd som tidligere ble ivaretatt, atferd vil sannsynligvis øke i utgangspunktet som barnet forsøker å få oppmerksomhet. Handlinger av aggresjon bør ikke ignoreres, men i stedet bør føre til en automatisk konsekvens.