Hvordan Direct Live-kort turneringer

Hvordan Direct Live-kort turneringer


Mye av arbeidet går inn i planlegging, markedsføring, og regissere en "live" kortspill turnering. Sikre en facilty er det første skrittet du må ta. Dette emnet vil bli dekket i en egen artikkel. Regissere en turnering på stedet krever betydelig erfaring og kunnskap om ulike formater. Spades, Pinochle, Euchre, Bridge og Whist er eksempler på par eller partnerskap spill. Cribbage, tohånds Pinochle og Gin Rummy er eksempler på singler eller enkeltpersoner konkurranser. The Host må bestemme hvilken type turnering som han / hun ønsker å organisere. Mange valg er der. Størrelsen på plass (spiller område), ansatte og lengden av hendelsen (en ettermiddag, en hel dag, en helg eller flere dager) vil faktor i valget av format, og du bør grundig kjenner reglene for spillet du er vertskap. Direktøren (eller hans assistenter) må være godt kjent med seeding, sammenkobling, og bracketing spillere for å sikre en rettferdig og harmonisk turnering. La oss se på noen alternativer.

Bruksanvisning

Turnerings formater

1 FORMAT "A" single elimination

Dette er direktør drøm! Braketten ark er svært enkel og lett å diagram. To forskjellige spillere eller partnerskap er paret sammen for hver runde. Lagene er sammenkoblet tilfeldig, eller sådd før start. Round En av turneringen vil funksjonen # 1 vs # 2; # 3 vs # 4; # 5 vs # 6 og # 7 vs # 8 og så videre. Vinneren av hver kamp vil deretter gå videre til runde # 2. Noen runder kan være den beste to av tre eller ett spill (bare). Enkelt elimineringer flytte sammen veldig raskt. Den eneste ulempen her, er at ett tap eller tap resultater i eliminering og taperne har ikke mer spilletid.

2 FORMAT "B" DOUBLE ELIMINASJON

Dette er en variant av "A", der en deltaker kan miste ett spill eller kort kamp og likevel være kvalifisert til å vinne mesterskapet før de pådrar sitt andre tap. En dobbel eliminering Turneringen er delt inn i to parallelle deler: Winners Bracket, og tapere Bracket. Slipp et spill eller kamp, ​​og du er i en tap (tapere ') delen. Hold vinne fra begynnelsen, og du vil være i finalen. Jo lenger du er ubeseiret, jo lenger ut du er plassert i den andre delen når du mister første kamp. (Det er en vertikal funksjonen.) Dette formatet er mye arbeid for direktøren, som må vite hvordan du skal plassere en-tap spillere på den siden av braketten, og også være i stand til å håndtere «byes". Men det er bedre for de spillerne som er sikret av minst to runder.

3 FORMAT "C" round robin

Round robin formater fungere godt med et lite antall par eller spillere. Ideen er å ha en balansert arrangement der hver deltaker spiller annenhver deltaker gang. Hvis du har mindre enn 11 par (et partall er ideelt, så du unngår "byes") - og hvis du har nok tid, er bevegelsen perfekt. (Ti lag vil kreve ni runder er fullført.) Noen regissører foretrekker å ha sluttspillet for to eller fire øverste topp parene ved avslutningen av kvalifiseringen. Første runde motstandere er tilfeldig. Round Robins fungerer ikke bra med mer enn 10 lag, så det er vanligvis ikke nok tid til å fullføre planen.

4 FORMAT "D" SWISS sammenkoblede EVENTS

Dette er et multiplum rund system, i likhet med den round robin, med en meget tydelig forskjell. I hver påfølgende runde, er partnerskap eller enkeltspillere da paret av resultatene av de foregående rundene. (For eksempel, på slutten av runde 1 alle vinnerne er koblet sammen og alle taperne er paret sammen.) Sammenkoblinger for Runde # 1 er vanligvis tilfeldig (eller "sådd") etter rangering. Som arrangementet flytter sammen, vil senere runder har de motstandere av ubeseirede lag på den øvre enden av braketten ark og lag med en eller ingen gevinster på den andre halvdelen av arket. Den typiske Turneringen vil bestå av mange runder, basert på antall deltakere og tidsrammen. Den Chess, organisasjoner Bridge og Backgammon foretrekker dette systemet fordi det mat til de bedre lag eller spillere.

5 FORMAT "E" PROGRESSIVE

Progressive systemer fungerer godt med enkeltspillere eller skiftende partnere for hver runde. Spill som Spades, Pinochle, Euchre og Bud Whist er ideelle for dette formatet, som partnere endres for etterfølgende runder. Dermed har en spiller en ny partner for hvert spill. For å unngå lange vente, en runde består av et fast antall avtale eller hender. Euchre ser ut til å fungere godt sammen med åtte-hånd runder; Spades og Whist er ideelle med fire hånd runder. Progressive er rettet mot det sosiale spiller; Men hendelser med sterke feltene er også tilpasses også. Spill med to spillere (Cribbage, Rummy) vil ikke fungere i dette formatet.

6 FORMAT "F" TRADISJONELL MOVEMENT

Partnerskaps spill er best spilt i en flere-runde system hvor halvparten av feltet holder seg i ro ( "Nord / Sør"), mens den andre halvparten av feltet ( "øst / vest") beveger seg opp til nest høyeste talltabellen. Direktøren angir antall runder for hendelsen (en-dagers hendelser kan ha opptil fem eller seks runder). Euchre beveger seg langs raskere og kan huse flere kvalifiseringsrunder. På slutten av preliminaires de beste parene deretter flytte til sluttspillet, hvor de er sådd. Single player hendelser har to spillere på hvert bord.

7 DIVERSE - "Sluttspill"

De fleste profesjonelle sportsarrangementer har en "playoff" på slutten av det er vanligvis en lang sesong. På denne måten et utvalgt antall qualifing lag har mulighet til å spille i innlegget sesongen. Lagene er seedet som er basert på deres vant tapte poster. Enkeltutslag er oftest brukt. (Unntak -. The Little League World Series, og College Baseball World Series) Den samme tanken kan gjelde kortspill hendelser. Bestem # lag / enkeltpersoner for sluttspillet. Det vil basert på # av deltakerne i hovedturneringen. Omtrent 25% av lagene skulle kvalifisere. Seed feltet, og sette opp brakettene. Den beste to av tre kamper, vil enkeltelimineringsrundene fungerer bra. Sørg for å unngå byes.

8 DIVERSE - "Trøst" DEL

Noen Styret vil tilby en "Trøst" eller "Last Chance" Tournament etter deres Main Event sluttspillet begynner. Dette er vanligvis et valgfritt arrangement for de spillerne som kan være interessert i å ha flere spill. Inngangsbilletten er vanligvis svært minimal. Ideen om å holde alle "i spillet", og for å ha sjansen til å vinne en premie. En annen variant av dette temaet er å gjennomføre en ny turnering på den siste dagen av konvensjonen. Husk at deltakerne kom til å spille kort - gi dem en sjanse til å få en mer smak av konkurranse, og å ha det gøy!

Hint

  • Forhandle med hotellet eller området for ønsket plass.
  • Større hendelser vil kreve bemanning; erfaring er viktig!
  • Hvis det er mulig, gjør en befaring og inspisere anlegget.
  • Prøv å komme minst 2 timer før arrangementet for å sikre at rommet er satt opp riktig.
  • Antall hvert bord i orden. Hvis du har mer enn én del, identifisere seg med farger eller tegn.
  • Sett opp et registreringsområde med former og tydelig merket skilting.
  • Sørg for å sette opp en tidsplan runder og bryte ganger.
  • Alle reglene for hvert spill må være klar og konsis.
  • Ikke dreier fra timeplanen din og ikke la lag / spillere å utsette arrangementet ved tardiness eller slow play!
  • De fleste anlegg vil ikke tillate røyking, dermed må du ha røyk pauser i tidsplanen.
  • Se alkoholforbruk og DQ (løs ut) en spiller som er bølle eller opptrer upassende.
  • Motvirke matforbruk under spill ganger.