Hvordan du kan vinne et sjakkspill i 3 trekk

Hvordan du kan vinne et sjakkspill i 3 trekk


Siden du ikke kan kontrollere motstanderens valg i sjakk, er det selvsagt ikke noe slikt som en formel for en enkel, rask og sikker sjakkmatt. En sjakkmatt er mulig i tre trekk, basert på sannsynlige handlinger en motstander. I turneringer, luker dette sjakkmatt formelen raskt ut de mest uerfarne motstandere, slik at du og de andre seriøse utfordrere til å spare din mentale energi for oppgaven med å bekjempe hverandre.

Bruksanvisning

1 Prøv å spille som hvit. Reglene for et tradisjonelt spill sjakk krever at spilleren kontrollerer de hvite brikkene går først, og dette trekket er mer sannsynlig å være vellykket hvis den spilleren er deg. Hvis du blir tvunget til å spille svart (turneringer vil mest sannsynlig kreve at spillerne snu en mynt for dette ettertraktede stillingen), kan du fortsatt være i stand til å trekke av de tre-move sjakk matt, men det er større sjanse for at start spiller vil gjøre en trekk som vil hindre deg fra selv å starte dette trekket.

2 Flytt bonde fra E-2 (fjerde fra venstre, sjakkbrettet grafen bruker bokstaver over og tallene ned) til sin nødvendige første-move stilling, to ruter frem (E-4). Hvis du er heldig, vil motstanderen møte din bonde ved å flytte en av hans inn i en posisjon hvor den kan angripe deg, at du må angripe hans eller forlater bonde åpen for angrep, enten fjerner den bonden eller flytte den fra sin tiltenkte målet. Hvis han flytter sin F-7 bonde til F-5 for å gjøre dette, fortsette med sjakk matt.

3 Plukk opp dronningen og flytte hennes to områder diagonalt til F-3. Med litt flaks, vil motstanderen din svare ved å begynne å flytte en annen brikke på plass for å forsvare seg mot dronningen ved å angripe diagonalt. Hvis hun flytter sin andre bonde i G-5, vil en sjakkmatt blir tilgjengelige for deg i det øyeblikket hun fjerner hånden fra brikken (noe som gjør flyttingen offisielt ferdig, i henhold til turneringsreglene).

4 Ta dronningen og flytte henne diagonalt fremover ytterligere tre områder, posisjonering henne H-5. Fra dette stedet, er hun nå truer kongen. Siden kongen fortsatt er stort sett omgitt av andre svarte sjakkbrikker og kan bare gå dypere inn i dronningens banen, er kampen nå på sjakk matt, og du har vunnet spillet.

Hint

  • Dette trekket kan også brukes til å beseire noen enklere datamaskin sjakk programmer, slik at du kan bruke den til å teste et spill for kvalitet.
  • Dronningen vil være ubeskyttet.