Hvordan lage 3D-modeller for spill

Hvordan lage 3D-modeller for spill


Enten du er i det for en hobby eller for å få yrkeserfaring, kan 3D-modellering være en morsom og givende tidsfordriv. Flott 3D-modeller kan betraktelig forbedre et spill ved å trekke publikum inn og presentere en realistisk 3D-miljø. Lage dine egne modeller er virkelig en kunstform, og med litt øvelse vil du gjøre 3D-modeller som proffene.

bruksanvisning

1 Tilegne seg et 3D-modelleringsprogram. Enkelte populære modellering programmer inkluderer 3ds Max, Milkshape 3D, og ​​Blender, en åpen kildekode verktøy. Hvert program er forskjellig, men fungerer mer eller mindre det samme. Hvis du bare starte opp, kan en modellering program med færre funksjoner være lettere å lære på (dvs. Milkshape 3D). Men hvis du ønsker å lage modeller profesjonelt det er best å hoppe rett i å lære en profesjonell program (3ds Max eller Blender).

2 Lær hvordan fungerer programvaren. Få et par bøker som er skrevet om den valgte programvaren; vil det vanligvis være flere tilgjengelige. Du bør også se etter tutorials på nettet som forklarer de fine punktene av hvordan å lage 3D-modeller. Mange av disse er tatt hensyn mot nybegynnere.

3 Begynn modellering. Det er best å starte med enkle objekter som ikke har en masse figurer, for eksempel en sfærisk kloden. Velge et enkelt objekt vil tillate deg å bli bedre kjent med programvaren. Ta deg god tid, og være grundig med alle justeringene.

4 UV kartlegge din modell. Når modellen er helt ferdig må du opprette en UV kart fra din modell. Dette er prosessen med å flate 3D-bildet inn i en 2D-representasjon. Dette vil tillate deg å bruke en tekstur til modellen, gir det liv. Programvaren må ha opplæring som beskriver hvordan du oppretter en UV kart, som hvert program er forskjellig. Imidlertid innebærer det vanligvis ha klippet din modell i biter og flatere dem.

5 Texture modellen ved hjelp av egnede farger og mønstre. Teksturering er prosessen med å sette en hud på din modell, for eksempel legge på et bilde av jorden for din kloden modell. Du kan importere din UV kart i et bilderedigeringsprogram (som Photoshop eller GIMP) for å bruke teksturen. Når du er ferdig, importer din UV kartet inn i modellering programvare, gjengi modellen, og modellen er ferdig.