Hvordan lage en 2D slåssespill Script

Å gjøre et manus til en 2D slåssespill en gang involvert mange timer med programmering av en kompleks dataspråk, utviklingen i spilldesignverktøy mener dette nå krever mye mindre innsats. En rekke selskaper har gjort det mulig å lage kampspill skript ved hjelp av en enkel dra-og-slipp grafisk grensesnitt.

Bruksanvisning

1 Velg et spillutvikling verktøy til å skape din kamp script. Noen av de beste er gamemaker av YoYoGames, byond fra byond eller Konstruer av Scirra. (For å gi klare og spesifikke instruksjoner, vil de gjenværende trinnene tilpasses Konstruer. Det samme trinnet generelt gjelde for de andre utviklingsverktøy nevnt.)

2 Last ned, installere og åpne den valgte utviklingsmiljø. Opprett et nytt spill ved å velge "File> New" og deretter "Ny Direct X Game".

3 Høyreklikk på fanen "Layout Editor" og velg "Sett inn objekt". Dobbeltklikk på "Sprite" objekt, så enkelt klikk hvor som helst i Layout-panelet for å plassere sprite. En sprite er et grafisk bilde som kan være animert i en større grafisk miljø. På bildet editor, trykk "Control-O" åpner en bildefil. Velg "player.png." Lukk bilde editor klikke "Ja" for å lagre endringene.

4 Skape bevegelse for sprite: Velg sprite, deretter klikker du "Add" i atferd overskriften av vinduet Egenskaper. Dobbeltklikk på "8 Direction." Test arbeidet så langt ved å klikke på "Kjør> Kjør alle". Trykk piltastene på tastaturet for å flytte sprite.

5 Gjør sprite ansiktet musepekeren: høyreklikk på "Event Sheet Editor", og velg "Insert hendelse", dobbeltklikk på "System", deretter "Always" for å opprette en hendelse som skjer hele tiden. Klikk "Ny Handling", dobbeltklikker du sprite, og dobbeltklikk på "Set-Angle Mot Position" alternativet. Skriv "MouseX" og "Mousey" for X og Y-koordinatene. Klikk "Finish".

6 Legg en kule objekt, ved hjelp av den samme fremgangsmåten som du brukte tidligere for å gjøre spilleren objekt. På bildet editor, laste kule image.

7 Legg oppførsel for kulen ved hjelp av de samme trinnene for å legge til atferd til spilleren sprite, bortsett velg "Bullet" i stedet for "8-Direction".

8 Legg til en annen gjenstand: Mus og tastatur, så gjør museklikk brann pistolen: legge til en hendelse i hendelses Sheet Editor, dobbeltklikk på "Mouse" og "Keyboard", og dobbeltklikk "på klikk." Velg "Enten enkel eller dobbel" for klikktype.

9 Klikk "Ny Handling", dobbeltklikk på "Sprite", velg "Creation" -kategorien, og dobbeltklikk på "spawn". Klikk på "Velg et objekt," og velg kulen. Klikk på "Finish" for å fullføre handlingen for museklikk hendelsen.

10 Test din kamp script ved å velge "Run All", og venstreklikke på musen for å gjøre spilleren sprite brann kulen.