Hvordan lage en 3D-modell av plante- og dyreceller

Bygge en 3D-modell av en plante og dyreceller er en enkel prosess som er både lærerikt og underholdende. Du kan gjøre cellene ut av håndverket forsyninger eller spiselige godbiter avhengig av din preferanse. De fleste av komponentene i begge celler er de samme, slik at man ikke trenger å foreta mange spesialdeler for å lage de to forskjellige celletyper. Studere sammensetningen av begge celletyper for å skape de mest nøyaktige og imponerende modeller.

Bruksanvisning

Opprette komponenter cellene Del

1 Lag kjernene. Farge to stykker av kuppelformet skum (4 inches i diameter) rødt for å representere kjerner av cellene. La rød farge tørke før du farge en rosa sirkel på toppen av kupler å skildre nucleoli av kjernene.

2 Gjør cellenes mitokondrier. Skjær fire stykker av 1/8-tommers tykt skum inn i ovaler for å gjøre cellenes mitokondrier (to for plantecellen, to for dyrecellen). Gjør ovaler 1-tommers lang og 1/2-tommers bred. Farge dem rosa med små lilla linjer.

3 Gjør centrosomes. Color to stjerneformede biter av skum oransje. Disse stjernene representerer centrosomes på både dyre- og planteceller.

4 Mote Golgi organer og ER. Brett to stykker av lilla plast bånd og to stykker av blågrønn plast bånd til de ligner bånd godteri. Sett en stift i midten av foldene så båndene beholde sin form. De fiolette bånd representerer Golgi legemene, mens de blågrønt bånd representerer glatte endoplasmatiske retikulum på begge cellene.

5 Color halvparten av de glatte endoplasmatiske retikulum bånd med lilla prikker for å gjøre dem grov endoplasmatiske retikulum.

6 Gjør vakuoler. Klipp to biter av blå bygging papir for å representere vakuoler. Gjør ett stykke en 3-tommers sirkel og et stykke en 1-tommers sirkel. De vakuoler i en dyrecelle er mye mindre enn de som er i en plantecelle.

Plant Cell Components

7 Lag cytoplasma. Skjær en 10-tommers kvadratet av 3-tommers tykke skum for å representere cytoplasma. Lage en 1/8-tommers grønn linje rundt kanten av skummet firkantet og på sidene av skum for å representere celleveggen.

8 Tegn en svart linje rundt kantene av den grønne linje for å representere cellemembranen. La 1/8-tomme plass mellom celleveggen og cellemembranet.

9 Gjør kloroplaster. Skjær tre stykker av oval skum 1-tommers-lange og 1/2-tommers bred. Fargelegg bitene av skum mintgrønn med sju skog grønne prikker på hver enkelt.

10 Designe amyloplasts. Maling fem nikkel-sized skum kupler rosa.

11 Lim diverse biter av cellen på kloroplast. Plasser den glatte endoplasmatiske retikulum og Golgi-legemet ved siden av kjernen. Andre deler av cellen kan gå hvor som helst så lenge som de ikke overlapper cellemembranen.

12 Tegn to grupper av små lilla prikker på cytoplasma. Disse prikker representerer ribosomene i cellen.

Animal cellekomponenter

1. 3 Skjær et en-fots diameter skum ball i halvparten. Color runden siden av skum rød og også farge en rød ramme 1/8-tommers tykke på den flate siden av kuppelen. Den røde representerer cellemembranen.

14 Farge fem nikkel-sized skum rutene rosa å representere lysosomene.

15 Lim de forskjellige komponentene i cellen til den flate delen av skummet kuppelen. Hold Golgi organer og endoplasmatiske retikulum nær kjernen. Plasser de andre brikkene hvor som helst, så lenge de ikke overlapper cellemembranen.

16 Tegn to grupper av små lilla prikker på cytoplasma. Disse prikker representerer ribosomene i cellen.