Hvordan lage en 3D-stjerne

Modellering en 3D-stjerne er vanskeligere enn bare å lage en kule og teksture det gule. Dette er fordi en stjerne har en veldig unik tekstur som krever to lag bump mapping å reprodusere i moderne spillmotorer. I tillegg har det lys som sendes ut av den stjerne til å variere i intensitet på kantene og har en myk spredning som det utvider seg utover. Lyset må oppføre seg ulikt avhengig av atmosfæren den er i, noe som vil kreve forskjellige diffusjon priser for et vakuum og for luft.

bruksanvisning

1 Åpne 3D modeler du bruker. Opprett et nytt objekt ved hjelp av "kule" børste (børster i 3D modellbyggere er grunnleggende polygonale figurer). Størrelsen på stjerne vil avhenge av hva spillmotoren du skal installere den i, samt hvor langt unna det er ment å være. Du kan bruke falske perspektiv triks i spillet for å gjøre stjernen virke større enn den er, slik at du kan lage stjernen i en liten størrelse for å spare gjengivelses ressurser.

2 Påfør en underliggende basis tekstur av hvitt for å gi stjernen en glød under neste par teksturer, selv om det er andre farger. Deretter gjelder et brak kart tekstur av en stjernens overflate (få et høyoppløselig bilde av solen) og farge tekstur hva du ønsker stjernen å fremstå som. Så det samme tekstur og justere farge til en annen lignende farge. For eksempel, hvis man brukte rødt for den siste tekstur og deretter bruke orange for denne tekstur for å skape inntrykk av varierende lysforhold. Roter tekstur 180 grader for å sikre at teksturene ikke alltid stille opp.

3 Påfør en rotasjon med urviseren animasjon til bunnen bump kartlagt tekstur lag til å gå rundt stjernen sin pol. Påfør en urviseren rotasjon animasjon til toppen bump kartlagt laget. Dette gir inntrykk av en sydende stjerne overflate. Still lyset til den høyeste intensitet, som vil avhenge av motoren man bruker til å kjøre modell. Sett diffusjon så liten som mulig for umiddelbar avstand rundt stjernen, en lys år eller 5 inches avhengig av eventuelle perspektiv triks du bruker.

4 Sett lyset diffusjon høyere for ikke-vakuum atmosfærer og lagre filen. Importere den inn i spillmotoren du vil bruke, og kjøre kartet modellen er i. Kontroller at forsiden og polene for å sikre riktig teksturtilordning.