Hvordan lage en Bonus Stage på "MUGEN"

Hvordan lage en Bonus Stage på "MUGEN"


Fighting spill fans som ønsker å prøve seg på å lage sine egne tilpassede 2D slåssespill kan prøve det populære slåssespill lage program MUGEN. Tilgjengelig som en gratis nedlasting, kan MUGEN spillerne lage sine egne karakterer og bonustrinn eller å bare laste ned og importere de som er opprettet av den elektroniske MUGEN samfunnet. Selv MUGEN er en kompleks og utfordrende program for å lære, kan du begynne i det små ved å bygge en enkel scene med en forgrunn og bakgrunn.

Bruksanvisning

1 Planlegg scenen før du starter prosessen. Du vil ha en scene som er visuelt tiltalende og kompleks nok til å holde oppmerksomheten til spilleren, men som samtidig er enkel nok til å takle som et første prosjekt.

2 Tegn eller laste ned grafikk for scenen er forgrunn og bakgrunn og lagre filene med filtypen PCX. Du kan finne nyttige ressurser på MUGEN samfunnet nettsteder.

3 Endre størrelsen på høyden av forgrunn og bakgrunnsbilder til minst 240 piksler, minstekravet for MUGEN. Hvis grafikken er for liten, er det bare å strekke dem i bilderedigeringsprogrammet vil gi en lav bildekvalitet. I stedet vurdere å ta en del av bildet, og duplisere den til å dekke den ekstra plassen.

4 Opprett en ny SFF-fil i Fighter Factory og legge til forgrunn og bakgrunnsbilder. Sørg ligger alle de SFF-og bildefiler i samme katalog. Alternativt kan du starte ved å kopiere en av standard etapper og bare erstatte den grafikkfiler med din egen.

5 Sett "Group" feltet for både bilder til 0. Sett "Image" -feltet til 0 for bakgrunnen og en for forgrunnen.

6 Fyll ut "X" og "Y" verdier for hvert bilde. Disse verdiene indikerer forskyvningen for bildet, eller antall piksler du vil at hvert bilde for å flytte fra kanten av skjermen. Lek med disse tallene frem til din bakgrunn og forgrunn er i en komfortabel posisjon uten tomrom.

7 Kopier en DEF fil fra en eksisterende scenen og åpne den i Notepad. Du kan bruke en av filene fra standard faser hvis du ønsker det.

8 Endre "boundleft" og "boundright" verdier som passer ditt prosjekt. Du kan finne boundright ved å trekke 320 piksler fra din forgrunnen bildefil bredde og dividere med to. Boundleft vil være lik den negative av boundright. For eksempel, hvis bildet er 400 piksler bred, er din boundright verdi 40 og din boundleft verdi er -40.

9 Legg inn "boundhigh" verdi ved å trekke 240 fra forgrunnsbildet høyde og multiplisere med -1. For eksempel, hvis bildet er 300 piksler høyt, er din boundhigh verdi -60.

10 Rediger "zoffset" verdi hvis karakterene i spillet ser ut til å sveve over scenen eller synke inn i den. Du må prøve ulike verdier til det føles riktig. For den første testen, prøv en verdi på 200.

11 Sett "tile" verdi under "BG tilbake" til "1.0" og "maske" verdien til "0" Dette fører til at bakgrunnen for å sløyfe flere ganger som spilleren beveger seg frem og tilbake.

12 Sett "maske" verdi under "BG bakken" til 1. Dette etablerer skikkelig åpenhet mellom forgrunn og bakgrunn.

1. 3 Åpne MUGEN og laste den nye scenen.

Hint

  • Når prosjektet er oppe og går, kan du gå tilbake til DEF filen for å legge til flere funksjoner i scenen. For eksempel kan du legge til skygger ved å manipulere verdiene under "Shadow" delen eller legge til dybde mellom forgrunn og bakgrunn med "delta" verdi.
  • Til enhver tid i denne prosessen, kan du lagre arbeidet ditt og lanseringen MUGEN for å teste ditt nivå. Ved nærmer hvert trinn på denne måten, bør du finne hele prosessen mindre skremmende.