Hvordan lage en Doms of Life Board Game

Tidlig utdanning instruktører belastet med ansvar for å undervise de seks Doms of Life har sitt arbeid kutte ut for dem. Konseptene er vanskelig, og antall organismer og kompliserte navnene er skremmende. Et brettspill er en fin måte å introdusere barna til de store seks - Sopp, archaebacteria, Protistriket, dyr, planter og eubacteria. Denne Kingdom of Life brettspill er stor nok til å engasjere en hel klasse mens kreativt forsterkende pensum. Fordi dette spillet hjelper også øke øye / hånd koordinasjon og styrke sosiale ferdigheter, er det spesielt nyttig i et barns første eksponering for dette komplekse temaet. Du kan med hell bygge din egen flokk av vitenskap nerder med bare en håndfull av forsyninger.

Bruksanvisning

1 Tegn en stor, fargerik kart som viser alle seks av kongeriket for miljø- og kategorier, samt hjelpeunder organismer er beskrevet på hovedlisten i tips i denne artikkelen. Be barna å velge en farge for hvert rike og sørg for å bruke den fargen hver gang du lære en av de seks Doms of Life enheter. Post diagrammet på en vegg for å forsterke læring.

2 Del klassen i seks grupper. Gi hvert lag en farge som matcher en Kingdom of Life kategori. Velg en farge som kommer naturlig (grønn sopp) eller la barna tegne navnet på deres team farger fra en bolle så oppdragene er tilfeldig.

3 Gi hvert lag en bunke med kort laget ved å kutte hvert ark med kartong i fire kvartaler. Utfordre lagene til å tegne bilder av organismer i deres Kingdom of Life kategori på hvert kort. Understreke det faktum at realismen er fine, men fantasien er bedre. Oppmuntre out-of-the-box tenkning og gruppesamarbeid.

4 Oppmuntre informasjonsdeling ved å spørre hvert team medlem for å holde opp og beskrive hver av deres Kingdom of Life design. Dette bygger tillit og vil oppmuntre barna til å ta risiko. Samle alle de critter kortene.

5 Konstruer spillebrettet ved å overvinne flere ark med plakat bord til en vegg for å lage en lang, horisontal flate (bruk minst fire ark). Bruk en sort tusj til å tegne en lang tusenbein, ormer eller annen skapning lengden på plakatene. Med en markør, dele skapningen inn i seks deler. Har lagene fylle ut sin del ved hjelp av deres signatur Kingdom farge.

6 Samle critter kortene. Forklar spillets regler, som er lik Pin halen på eselet, men uten bind for øynene. Barn må finne alle (eller så mange som mulig) av Kingdom kortene skjult i klasserommet, og deretter matche dem til riktig del av tusenbein.

7 Mens barn er ute av rommet i utsparingen eller lunsj (eller ved slutten av dagen), skjule kortene. Plasser ruller med maskeringstape på gulvet under tusenben boards. Når elevene kommer tilbake til klasserommet, gir hvert lag en tilførsel av peeling-og-søker klistremerker i deres team farge for å få spillet i gang.

8 Slå løs flokken! Hver gang et barn finner en kort og bånd det til tusenbein bord, må hun søke et team farge klistremerke til det slik at teamet som fant og hang kortet er gitt kreditt. Ring "tid" når et flertall av kortene er hengt opp.

9 List opp navnene på hvert lag (f.eks Grønn Sopp) på tavla. Tillate elevene å undersøke de hengende kort. De kan fjerne kortene som har blitt hengt i feil Kingdom blokk på Tusenbein å unngå å miste poeng.

10 Når alle er fornøyd med plasseringen av de gjenværende critter kort, teller hver lagets farge klistremerker og telleapparat dem på tavla. Trekke ett poeng for hvert kort igjen i feil avdeling. Tildele en liten premie til medlemmer av det vinnende laget.

11 Fjern lagets klistremerker fra critter kortene. Oppbevar spillbrettet, kort og klistremerker for fremtidig bruk. Over tid har elevene lage flere critter kort for fremtidige runder av Doms of Life brettspill. Bytt studenter rundt til forskjellige lagene til å gi dem en mulighet til å mestre alle seks kongedømmer.

Hint

  • Den taksonomi for Kingdoms of Life klasserommet plakat: 1. Archaebacteriaa. Methanogensb. Halophilesc. Thermoacidophile2. Eubacteriaa. Heterotrophsb. Autotrophsc. Chemotrophs3. Protistaa. Protozoansb. Algaec. Slime og vann Molds4. Fungia. Zygote Fungib. Lichensc. Sac fungid. Club Fungie. Imperfect fungi5. Plantsa. Nonvascular: Mossesb. Vaskulær: Ferns, Gymnosperms, Angiosperms6. Animalsa. Virvelløse Phylumb. virveldyr
  • Dette brettet spillet er designet for å koordinere med allerede etablerte læreplaner blir undervist i et klasserom. Det er ikke anbefalt for svært små barn som ennå ikke har blitt introdusert til grunnleggende vitenskapelige begreper.