Hvordan lage en fiktiv verden

Folk har vært å skape fiktive verdener i århundrer. Enten det er den robuste slettene i Tolkiens Midgard, post-apokalyptiske ørkener av Mad Max, eller kjører ned maskin av Stephen Kings Mid World, alle disse stedene er rik og detaljert nok til at de kunne være ekte. Uansett historien eller dens formål, eller hvor dypt tegnene er, verden at de bor i skal være like så. Selv om det er en vanskelig prosess, er det også svært verdig.

Bruksanvisning

1 Bestem deg for sjangeren av verden. Sjangeren er stort sett en guide til hva slags historier vil bli fortalt i og om dette stedet. Hvis verden er en mørk og skygge sted fylt med monstre, så det er sannsynlig å være en redsel type verden. Hvis derimot din verden er full av damp teknologi smeltet sammen med magi, ville det bli merket som Steam Punk. Sjangere kan kombineres, men tenk nøye før du gjør det, så som legger komplikasjoner lenger ned linjen.

2 Bestem deg for den æra av din verden. Eksempler på dette kan være hvorvidt verden er fra middelalderen, moderne (av standarder for verden at du bor i), forhistorisk eller futuristiske. Din sjanger og epoke bør arbeide sammen, men forsøker å plukke to som ikke synes at de ville fungere godt kan ofte være en interessant utfordring.

3 Bestem deg for realismen i denne verden. For eksempel, bare fordi en verden i fremtiden, betyr ikke det finnes flygende biler og fremmede arter. Også, bare fordi det er en fantasiverden betyr ikke at magi springer ut av hvert tre og stein. Hvis du vil ha den slags virkelighet, så for all del gjøre det slik. Imidlertid bør disse evnene skal behandles og hamret ut før flere detaljer er gjort.

4 Design topografi din verden. Bestem hvor kontinentene er, hvor variert klimaet er, hva slags atmosfære det er, om det er noen spesielle steder av interesse som store skoger, ørkener, fjellkjeder, jungel og lignende. Dette er en ganske detaljert skritt, og det er ofte nyttig å tegne et kart.

5 Lag skapninger din verden. Dette kan være levende skapninger, slik som mennesker, og vanlige dyr, som hjort og fjelløver, men de kan også være fantastiske dyrene på din egen kreasjon. Bestem hvor disse skapningene er i verden, og hvor vanlige de er. Til slutt, organisere skapninger i samfunn. En reise flokk snakker storfe ville være noe som ville ha sine egne sosiale lover og regler, for eksempel. Hvor linjene av landene trekkes og hvordan disse landene føler om hverandre er andre punkter. Dette er trolig den mest komplekse trinn.

6 Lag en historie av verden. Dette er et valgfritt trinn for det meste, men det kan være nyttig. Det gir en plattform som den nåværende verden utviklet seg fra, og det tilbyr historie og legende til din nåværende verden.

Hint

  • Jo mer urealistisk din verden er, jo mer komplisert blir det å gjøre. Når du må begynne å finne opp lovene av magi eller høyere teknologi, så ting kan bli hårete. Hold det enkelt hvis du ikke ønsker å grave for dypt.