Hvordan lage en Flash pong spill

Hvordan lage en Flash pong spill


Flash Action Programmet lar brukerne lage spill og legge til interaktive elementer til nettsteder. Det tar litt tid å bli vant til, men en av de enklere spill du kan lage er en versjon av Pong. Selv om relativt enkelt for en erfaren Flash bruker, kan det likevel være ganske komplisert for en nybegynner.

bruksanvisning

1 Åpne opp Flash og opprette et nytt prosjekt. Name it "Pong".

2 Lag et filmklipp på scenen. Dette er arbeidsområdet der du vil lage spillet. Tenk på det som dokumentet i et tekstbehandlingsprogram eller lerretet i et tegneprogram. Gi klippet forekomstnavnet & ldquo; ball & rdquo.; Et eksempel navn er det som gjør Action å skille hvert symbol. Et symbol er en gjenbrukbar animasjon, bilde eller knapp i Flash.

3 Lag et filmklipp som strekker seg over bunnen av scenen. Gi det forekomstnavnet & ldquo; bakken, og rdquo; og endre navn på det laget du arbeider med & ldquo; Graphics & rdquo.;

4 Lag et nytt lag og gi den navnet & ldquo;. Handlinger & rdquo;

5 Skriv inn følgende kode, formatert som under, inn i & ldquo; handlinger og rdquo; lag. Denne koden vil tillate at ballen flytter seg og sprette ut av bakken. Pass på at ingenting på scenen er valgt før du blir skrive.
xmove = 10; // Variabel som brukes til å kontrollere x bevegelse
ymove = 10; // Variabel som brukes til å styre bevegelsen y
ball.onEnterFrame = function () {
// Flytte ballen
ball._x + = xmove
ball._y + = ymove
// Se om ballen treffer bakken
if (ball.hitTest (jord)) {
ball._alpha = "30"
ball._width = 400
ball._height = 5
xmove = 2
ymove = -2
} // End hitTest bakken
} // End ball.onEnterFrame funksjon

6 Legg tre vegger ved å gjenta trinn 3 på toppen og sidene. Navn hver side på riktig måte (venstre, høyre, øverst).

7 Skriv inn følgende kode på scenen. Denne koden gjør at ballen skal være på scenen og sprette av når den treffer en wal.
if (ball.hitTest (LeftW)) {
xmove

= -1 // endring x retning
} else if (ball.hitTest (RightW)) {
xmove = Math.random () -10 // endring x retning
} Else if (ball.hitTest (TopW)) {
ymove = -1 // endring y retning
} else if (ball.hitTest (jord)) {
ymove = -1 // endring y retning
Score - = 1;
} // slutt om

8 Legg et filmklipp og tittel det & ldquo;. Padle & rdquo; Skriv inn følgende kode for å gjøre padle flytte og sikre ballen spretter ut av det.
onClipEvent (enterframe) {
if (this.hitTest (_root.LeftW) & amp;! & amp; Key.isDown (Key.LEFT)) {
this._x - = 10
} // End venstre tast
if (this.hitTest (_root.RightW) & amp;! & amp; Key.isDown (Key.RIGHT)) {
this._x + = 10
} // End høyre tast
} // End enterframe

9 Lag en variabel og name it & ldquo; poengsum & rdquo.; Angi at utgangsverdien til null. I handlinger lag, legge til en linje som leser & ldquo; poengsum = 0. & rdquo; Opprett en statisk tekstboks som sier & ldquo; Poeng & rdquo; og et dynamisk tekstboks som sier & ldquo; poengsum & rdquo; i & ldquo; Var: & rdquo; eiendom. Den statiske tekstboksen vil alltid vises på skjermen som & ldquo; Score, & rdquo; mens den dynamiske boksen vil øke i tallverdi som spilleren scorer poeng.

10 Sett inn følgende kode i handlinger laget. Dette vil implementere scoring system. Så din pong spillet vil være klar til å spille.
if (ball.hitTest (padle)) Score + = 1
if (ball.hitTest (padle)) Score- = 1