Hvordan lage en Gravity-drevet bil

Mye fysikk er om kompromisset mellom potensiell og kinetisk energi, og tyngdedrevne biler er en utmerket demonstrasjon av dette, samt å være morsom å kjøre. Mens den mest kjente variasjon av disse bilene er vanligvis forbundet med Boy Scouts 'Pinewood Derby, kan du også sette en sammen med noen få enkle husholdningsgjenstander.

Bruksanvisning

Hjemmelaget Car

1 Skjær en bil bunnen ut av papp eller skum. Det kan være en hvilken som helst lengde, størrelse eller form, men ideelt sett skal være omkring 3 til 3 1/2 inches.

2 Skjær halm i to og lim eller tape den på plass på bilen basen. Du ønsker å feste en foran og en på baksiden av kjøretøyet. Trim sugerør å være noe bredere enn base.

3 Skjær dowel i to og stikke halvdelene inn i sugerør til å fungere som aksler.

4 Lim eller tape hjulene på akslene, ett i hvert hjørne. Du kan feste dem tett til bilen base - trimming akslene om nødvendig - men ikke gjør det for koselig. Hvis hjulene er for nær bilen, vil de være for løs, vil ikke slå seg fritt og bilen kan ikke rulle rett.

Pinewood Kit Car

5 Pakk furuskogen kit og sette hjulene og negler til side.

6 Tegn en plan for kjøretøyet på furuskogen blokken. Hold prinsipper som aerodynamikk i tankene: glatt og elegant biler vil bevege seg raskere enn store og boxy seg.

7 Skjær bilen ut av skogen. Hvis du konkurrerer i et derby, bære vektbegrensninger av bilen i tankene og kutte noen mellomrom for å sette inn vekter om nødvendig.

8 Sand bilen til en jevn røre.

9 Installer hjulene inn i precut aksel sporene. Plasser en av aksel spiker gjennom hjulet, og skyv det på plass.

Racing

10 Sett opp rampen på en lang, flatt gulv.

11 Mål den lengste bilen og markere at lengden ned fra toppen av rampen. Lag en startstreken med maskeringstape.

12 Bestem hva slags rase. Hvis dette er et løp for fart, satt opp et mållinjen. Hvis for avstand, legge ut noen få meter pinner til å ende langs gulvet, beveger seg bort fra rampen.

1. 3 Hold alle biler som konkurrerer i løp på toppen av rampen, fôr opp alle neser med startstreken.

14 Tell ned til tre, og når noen annonserer går, har alle førerne la sine biler rulle ned rampen.

15 Erklære en vinner.