Hvordan lage en interaktiv bok

Hvordan lage en interaktiv bok


Interaktive bøker er en flott måte å engasjere leserne gjennom en utradisjonell bok innstilling. De kan brukes som spill, lagt til nettsteder, eller rett og slett delt blant venner. De kan være så enkelt som bare en side med en knapp for å gå videre, og en knapp for å gå bakover. Denne artikkelen vil snakke om hvordan å lage en enkel interaktiv bok i Flash 8 ved hjelp av Actionscript 2.0. Etter hvert som du blir mer komfortabel med koden som er nevnt nedenfor, kan du gjøre mer kompliserte interaktive bøker.

Bruksanvisning

1 Opprett en ny Flash-dokument og endre dokumentstørrelsen til 600 x 400 piksler.

2 Endre lagnavnet til "Bakgrunn".

3 Lag et rektangel med rektangel verktøyet. Gjør det også 600 x 400 px og endre fyllfargen til #FFFCC, og strøkfargen til # FFCC33. Pass også på streken 5PT i tykkelse. Sett rektangelet til X: -1,0 og Y: -1,0 * Merk: Du kan opprette egendefinerte farger i ønsket nyanse.

4 Bruk linjeverktøyet til å lage en linje 400 piksler høyt. Sett sin posisjon til X: 300,0 og Y: 0,0 for å plassere den i midten av rektangelet og gi inntrykk av venstre og høyre side. Endre farge til # FFCC33.

5 Lag et nytt lag og merk den "Tekst".

6 Bruk tekstverktøyet og begynne å plassere teksten.

7 Lag et nytt lag for knappene.

8 Bruk tekstverktøyet og skriv Neste. Høyreklikk tekstboksen og gå til Konverter til Symbol og konvertere den til en knapp. Plasser denne knappen nederst til høyre på høyre side.

9 Høyreklikk på Neste-knappen og velg Handlinger for å åpne kategorien handlinger og plasserer denne koden innsiden:

on (release) {

gotoAndPlay(_root._currentFrame + 1)

}

10 Lag et nytt lag og gi den navnet "Handlinger". Høyreklikk det første bildet i dette laget, og skriv inn denne koden:

stoppe();

11 Klikk på rammen ved siden av at en og hold shift mens du klikker den andre rammen i bakgrunnslaget. Du bør ha alle rammene i den andre kolonnen formørket. Høyreklikk i noen av disse mørke rammer og velg "Sett inn Keyframe". Du vil finne alt fra den første kolonnen av rammer har blitt kopiert inn i den nye kolonnen av rammer, bortsett koden i søksmålet lag og knappene.

12 Høyreklikk den andre rammen i Handlinger laget og skriv inn denne koden:

stoppe();

1. 3 Klikk på den andre rammen i Knapper laget. Dette vil velge Neste-knappen, som du bør fjerne markeringen.

14 Bruk tekstverktøyet og skriv Forrige, og konvertere den til en knapp som du gjorde med Neste.

15 Høyreklikk på Forrige-knappen og velg Handlinger og endre koden til:

on (release) {

gotoAndPlay(_root._currentFrame - 1)

}

16 Flytt Forrige knapp nederst til venstre på venstre side.

17 Høyreklikk på den nye knappen Neste og plassere den opprinnelige koden.

18 Endre teksten for disse nye sidene.

19 Kopier denne kolonnen ved å klikke på øverste rammen av den tredje kolonnen, holder shift og klikke på bunnrammen i den tredje kolonnen. Høyreklikk og velg Sett inn Keyframe igjen. Som før, har alt fra den andre kolonnen Rammer kopiert over, bortsett fra manuset i Handlinger lag og knapper.

20 Endre teksten og gjenta dette trinnet for uansett hvor mange sider du har. * Merk: Ikke glem koden for knapper og handling lag vil ikke bli kopiert over, og du må erstatte koden manuelt.

21 Slett Neste når du kommer til siste side, men beholde Forrige-knappen slik at folk kan flytte tilbake gjennom historien.

22 Gå til Fil og velg Publiser. Publish ut Flash dokumentet i det formatet du trenger det å være for ditt formål. For eksempel kan du publisere det som et HTML-dokument for å legge til ditt nettsted.

Hint

  • Når du har mestret bruken av knappene, kan du ha dem hoppe fremover eller bakover uansett antall bilder du ønsker. Dette kan være nyttig hvis du ønsket å slå boken inn i en "Velg ditt eget eventyr" bok, ved å endre antall bilder knappene hoppe til.
  • Legge bilder til sidene vil gjøre dem mer engasjerende også.
  • Denne artikkelen bruker Actionscript 2.0 og kan ikke jobbe med Actionscript 3.0.