Hvordan lage en modell av planeten Neptun

Neptun er den åttende og fjerneste planeten fra Solen Inntil 1989, da Voyager 2 romfartøy fløy nær planeten og sendt tilbake informasjon, visste vi lite om denne fjerntliggende objekt. Bildene Voyager avslørte en intenst blå planet med mange sky funksjoner. I tillegg til flere hvite og pistrete sky regioner, et mørkt område kalt den store mørke flekken dukket opp i nærheten Neptuns ekvator. Alle disse skyene gjør Neptune en vakker og interessant studieobjekt. Det er ikke vanskelig å bygge en modell av Neptune som viser av funksjonene.

Bruksanvisning

1 Velg en ball til å være Neptune. Alle størrelser er tillatte, men sørg for at ballen er undecorated og har en overflate som vil holde maling.

2 Male hele overflaten med blå maling på ballen. På grunn av metan i Neptuns atmosfære, rektor farge av Neptuns skyer er blå.

3 Bruk hvit maling for å trekke lange, stripete skyer. De hvite skyene er det meste i regionen rundt Neptuns ekvator.

4 Legg mørk-farget striper. Litt mørkere sky band er typisk omtrent halvveis mellom ekvator og polene. Ikke trekke streker for mørkt, og ikke trekke for mange av dem.

5 Bruk mørk-farget maling til å trekke store mørke flekken. Stedet bør være rett under Neptuns ekvator. Gjør stedet omtrent dobbelt så lang som den er bred. Lengden bør være om lag en femtedel av ballens bredde når du se direkte på den.

6 Legg i pistrete hvite skyer rundt den store mørke flekken og til nord for ekvator. Disse skyene bør være mye mindre enn den store mørke flekken og nesten rund.

Hint

  • Pass på at den blå malingen tørker før du prøver å male med andre farger. Den generelle fargen Neptune må være blå for accuracy.Look opp de nøyaktige dimensjonene av Neptun og dens store mørke flekken hvis du vil at modellen for å være mer nøyaktig.
  • Husk at din modell er nøyaktig for Neptun i 1989, da Voyager 2 fløy forbi. Earth baserte teleskoper har siden observert forsvinningen av store mørke flekken og andre funksjoner.