Hvordan lage en Mystery Brettspill

En Mystery Board Game er et spill hvor spillerne konkurrerer om å være den første til å løse en som-gjort-det. Vanligvis vil disse spillene innebære å bruke kort og terninger. De har som regel samme type plott linje som kjente mysterium historier som de av Agatha Christie eller om Sherlock Holmes. Spillerne får ledetråder og prøver å finne ut identiteten til en morder eller andre kriminelle. Du kan designe ditt eget mysterium brettspill med litt fantasi og noen kreative ideer for spill.

Bruksanvisning

1 Kom opp med noen ideer for en kriminalfortelling eller mysterium. Du trenger mange av dem - nok til å holde spillerne okkupert gjennom flere spill. Du kan bruke den samme generelle ideen for hvert mysterium, men du vil ønske å variere den spesifikke historien linjer. Du trenger også å gjøre opp noen tegn. Disse kan være den samme hver gang du spiller, eller de kan være forskjellig avhengig av spillet. Du trenger også å gjøre opp en spillebrettet. Dette kan rett og slett være et stykke papp som du kartlegge steder og kanskje stier mellom de forskjellige stedene. Tenk på hvert sted som en enkelt innstilling hvor noen av handlingen finner sted. Disse kan være rom i et hus, eller til ulike bygninger eller utendørs steder.

2 Ta noen blanke kort - kartotekkort eller biter av papp vil gjøre det bra. Skriv noen instruksjoner på disse kortene. Disse instruksjonene bør være biter av mysteriet og også ting som spillerne må gjøre som de beveger seg rundt på brettet. Du kan bruke terning for å bestemme spillernes trekk. Kanskje de har å velge et kort når de lander på en bestemt plass på brettet. Muligens må de samle forskjellige kort å sette sammen bitene i puslespillet. Et mysterium brettspill kan bruke noen forskjellige kortstokker, hver med sin egen hensikt. Du kan også bruke kortene til å beskrive tegn involvert i historien. Du dekorere dem med bilder av dine tegn. Lag noen spillebrikker av papir eller biter av metall eller plast. Hvis du er kunstnerisk kan du gjøre dem ser ut som en detektiv i en av dine historier.

3 Prøv å involvere spillerne direkte. Gjøre dem en del av historien. En av dem kan være drapsmannen eller tyv. En terningkast, eller en sjanse kort kan avgjøre hvem av dem som er en kriminell mester sinn. Alternativt kan kortene fortelle dem hva de må gjøre for å oppnå sine kriminalitet. En god idé ville være for spillere å holde på spor som er ukjente for andre spillere. Muligens spillere kan gjøre avtaler med hverandre for å finne ut informasjon eller få tak i disse kortene. For å gjøre spillet mer komplisert, krever spillerne å bruke og kjøpe våpen og forkledninger. Tenk om de må bruke penger i mysteriet brettspill - lekepenger selvfølgelig - eller trenger å samle poeng til å utføre visse aktiviteter eller avdekke ledetråder.

4 Hold deg til et generelt tema. Hvis innstillingen er en gammel engelsk herregård gjøre dine historier passer den innstillingen. Hold deg til en enkelt periode. Ikke gjør dine hemmeligheter for forvirrende for følge. Klokskap er bra, men historier som er for innfløkt vil bare slå folk. Du vil at folk skal ha det gøy, ikke skyve spillet til side. En god mysterium brettspill skal være som en god roman. Du bør være i stand til å løse mysteriet hvis bare du bruker hodet og ta hensyn til ledetråder. Løsningen kan ikke - må ikke - være opplagt, men det bør følge naturlig fra ledetråder og beveger seg i spillet ditt.

Hint

  • Ta en titt på populære spillene som er tilgjengelige i butikker eller på nettet. "Clue" er en gammel favoritt som er rollespill som de som tilbyr spillere en sjanse til å bli med Sherlock Holmes eller Hercule Poirot.
  • Ta en titt også på meldingsgrupper for mystikk elskere. Mange plakater vil nevne mysterium brettspill.