Hvordan lage en Spinning Brick Script i "Roblox"
I det nettbaserte spillet "Roblox," et skript er en Lua programmeringsverktøy inn i blokkene som utgjør hvert sted. Scripting er det som bringer et sted til liv, og gir spillerne ting å samhandle med. Enhver gjenstand som beveger seg har et skript som forteller det hvordan du gjør det. Murstein kan være skriptede å krype som et dyr, fly som et fly eller skyte som en kule. Å bygge en spinnende tegn, en merry-go-round eller en fan, trenger du et skript for å fortelle murstein i hvilken retning de skal spinne og hvor fort.
Bruksanvisning
1 Logg deg inn på din "Roblox" sted i "Build" -modus.
2 Klikk "Roblox Studio" på bunnen av spillvinduet, og klikk deretter på "Pause" på verktøylinjen øverst.
3 Klikk "Sett inn" på verktøylinjen, deretter "Object ..." fra rullegardinmenyen.
4 Velg "Part" fra den tredje kolonne av "Sett inn objekt" liste, og klikk deretter "OK".
5 Klikk på "Cut" og deretter "Lim inn" på verktøylinjen for å plassere den delen foran deg.
6 Klikk "Sett inn" på verktøylinjen, deretter "Object ..." fra rullegardinmenyen.
7 Velg "Script" fra den tredje kolonne av "Sett inn objekt" liste, og klikk deretter "OK".
8 Finn den delen du inn under "arbeidsområde" innenfor "Explorer" boksen til høyre, og dobbeltklikk på skript som har blitt satt inn i den. Dette åpner en side for å gå inn manuset til å lede blokken det er plassert i.
9 Slett "print" Hello world! "Fra linjen til å forlate manuset tomt.
10 Skriv inn følgende kode --excluding quotes-- på linjene 1-5 av skriptet siden:
"A = script.Parent
mens sant do
a.CFrame = a.CFrame * CFrame.fromEulerAnglesXYZ (0, 0, 0)
vente()
slutt"
11 Endre hastigheten som din blokk er å spinne ved å erstatte 0 med en desimal 0,01 til 1,0. Det første tallet representerer X-aksen, spinning blokken øverst til nederst mot ansiktet sitt. Det andre tallet representerer Y-aksen, spinning blokken på sin base. Det tredje tallet representerer Z-aksen, spinning blokken rundt sin kant.
12 Klikk på "x" øverst til høyre på manuset for å avslutte den. Det er ingen lagringsknappen for manuset.
1. 3 Klikk på "Play". Du bør se murstein rotere.
Hint
- Et negativt tall reverserer rotasjonsretningen av murstein.
- Hvis du vil at murstein å være forhøyet, til første gangs bruk "Flytt på aksen" -verktøyet heve den, og deretter "Anchor" verktøyet for å låse den på plass før du skyver "Kjør".
- Hvis du endrer XYZ verdier, må du kutte manuset fra blokken, og deretter lime den tilbake for at endringene skal skje.