Hvordan lage et brettspill Bruke 20-sidige terninger

Hvordan lage et brettspill Bruke 20-sidige terninger


Brettspill er funnet i sivilisasjoner gjennom menneskehetens historie. Muligens den tidligste kjente brettspillet er senet, som oppsto i Predynastic Egypt. Spillet er også avbildet i en gammel grav maleri, selv om de opprinnelige reglene er tapt for oss. I dagens moderne, er det en spredning av brettspill som involverer flaks, dyktighet eller en kombinasjon av begge. Noen av de mest utfordrende spill bruker 20-sidige terninger og strategi for å avgjøre vinneren. Du kan lage din egen versjon av en hyggelig "kamp, ​​ta, vinne" brettspillet med litt arbeid og noen enkle materialer.

Bruksanvisning

Preparat

1 Tegn horisontale og vertikale linjer hver en tomme på 30-by-30-tommers ark med den glatte siden. Dette vil gi deg en spillebrettet med 900 1-tommers firkanter.

2 Skjær ut 90 1-tommers firkanter fra kartongen.

3 Color 20 av rutene grønne med markører for å representere trær. Color 20 kvadrater brune til å representere blokkere terreng. Color 20 blå for å representere vann. Tegn en svart sirkel på 10 plasser. Disse vil være portaler. Tegn bokstaven "M" på 10 rutene for å representere monstre. Tegn bokstaven "T" på de siste 10 rutene for å representere skatten. Flip over skatten og monster firkanter. Color fem monstre og fem skatter røde på baksiden. Color de resterende monstre og skatter gule på baksiden.

4 Samle to spillere og distribuere kartong stykker. Hver spiller skal få 10 trær, 10 blokkerer terreng, 10 farvann, fem portaler, fem monstre og fem skatter. Sørg for at hver spillers monstre og skatter er samme farge på baksiden.

5 Bytter plassere kartong brikkene rundt på brettet før alle brikkene er nede. Trær, terreng og vann representerer hindringer som spillerne må gå rundt. Portaler representerer magiske portaler til andre portaler på brettet. Monstre og skatter skal plasseres med forsiden ned. Skatter, monstre og portaler kan ikke være helt omringet av hindringer.

spille

6 Plasser miniatyrer eller spille symboler langs bord kanten nærmest hver spiller. Ett-tommers fantasy miniatyrer fungerer godt for dette, eller du kan bruke glassperler, mynter eller andre lignende størrelse tokens. Hver spiller skal ha 10 spillebrikker.

7 Bytter rullende en 20-sided dø for å bestemme bevegelse. Tallet rullet er det antall ruter en spiller kan bevege seg på den svingen. Bevegelses poengene kan brukes ved en brikke eller delt mellom to eller flere, så lenge samlet legger opp til noe mer enn antall rullet. Flere brikker kan flytte som en gruppe, så lenge det er nok bevegelse poeng.

8 Kjemp motstanderens spillebrikker ved å flytte inn i et tilstøtende torget. Har hver spiller kaster en 20-sided dø og sammenligne resultatene. Den laveste roll taper runden. Mark på notisblokken når du taper. Fortsett å kjempe helt til en spiller lider tre tap. Eliminer at spillebrikke fra spillet. Spille stykker som tidligere ble erklært å være i bevegelse i en gruppe kan fortsette å kjempe til alle konsernets brikker er eliminert. Den angripende spiller kan avblåse kampen og retrett når som helst. Med hver ny kamp, ​​spillebrikker starter på full styrke.

9 Flytte til en portal plass til å få fri bevegelse til en annen portal på brettet. En brikke kan bare bevege seg gjennom en portal gang per tur. En gruppe kan bevege seg gjennom en portal sammen.

10 Flytte inn på et ansikt ned kvadrat som tilhører motstanderen å snu det og oppdage enten et monster eller skatt. Hvis det er et monster, må du kjempe bruker 20-sidige terninger på samme måte som du ville kjempe motstanderens spillebrikker, bortsett fra at det tar fire tap å drepe et monster. Hvis det er en skatt, fjerne den fra brettet og samle det.

11 Vinn spillet ved å fjerne alle motstanderens spillebrikker eller ved å samle alle fem av hans skatter.

Hint

  • Du kan gjøre dette spillet mer strategisk utfordrende ved å legge begrepet "helten poeng." Gi hver spiller 10 helten poeng for å bli brukt gjennom hele spillet. En helt poenget kan avbryte en kamp tap eller avbryte en motstander bruk av en helt poenget.
  • Tenke strategisk. Bruk noen av dine spillebrikker å beskytte portaler på din side av brettet mens du sender andre stykker ut for å samle skatten. Plasser monstre nær portaler for å lokke motstanderen inn i en felle. Plasser trær, terreng og vann hvor de vil føre til motstanderen størst problemer.
  • Du kan tilpasse denne generiske "kamp, ​​ta, vinne" spillet ved hjelp av fantasi, superhelt eller sci-fi miniatyrer for å spille stykker. Du kan også endre hindringer som passer sjangeren. For eksempel, i stedet for trær, terreng og vann, kan du lage biler, vegger og automater.