Hvordan lage et land

Lewis Carol hadde Wonderland. JRR Tolkien hadde Midgard. L. Frank Baum hadde Oz. Litteratur er florerer med forfattere som opprettet sitt eget land - et sted hvor deres karakterer kan samhandle med hverandre og deres historier kan bli fortalt. Lage ditt eget land gjør for en herlig kreativ øvelse, både som et springbrett for å skrive historier satt innenfor sine grenser, og som en fantasifull måte å lære om geografi, politikk og samfunnsfag.

Bruksanvisning

1 Starten var en grunnleggende konseptet for landet ditt. Er det ment å være på jorden et sted eller i en fantasiunivers langt unna? Er det moderne eller satt i en fjern fortid? Kanskje det er på en fremmed planet, som skal brukes som ramme for science fiction-historier. Du trenger ikke å komme opp med alle detaljer med en gang, bare et generelt bilde av ditt lands konsept. Det vil gjøre en sterk guide under påfølgende trinn.

2 Utvikle geografi for landet ditt. Før grenser og politiske grenser eksisterte, var det landet. Det formet bosettinger og sivilisasjoner, bestemme hvordan mennesker definerer seg selv og måten en nasjon utvikler seg. Hvis du vil at landet skal være troverdige, utvikle geografi basert på logiske forutsetninger. Rivers har en tendens til å starte i fjellet og strømme mot havet. Ørkenområder får svært lite regn, slik at de sannsynligvis ikke vil være ved siden av jungelen (som krever massevis av regn.) Hvis du utvikler en fantasi land som Wonderland, du trenger ikke å følge så tett til disse troper, men du bør likevel vurdere hvorfor og hvordan de naturlige funksjonene er der de er. Det vil videre definere senere trinn.

3 Kom opp med tegn på sivilisasjon: veier, byer, menneskeskapte landemerker, og politiske grenser. De bør følge samme logikk som er angitt i trinn 2. Politiske grenser blir ofte definert av naturlige grenser, for eksempel fjellkjeder eller ørkener. De sjelden oppstår i midten av en fruktbar slette (og hvis de gjør, de har som regel en grunn til å gjøre det, for eksempel en traktat enige om å dele på sletten mellom to nasjoner.) Store byer er vanligvis basert rundt vannkilder: innsjøer, elver eller havet. Mennesker er generelt trekkes mot ressurser - fruktgrasmark eller lignende i motsetning til ørkener. Hvis du plasserer en by eller en struktur i en fiendtlig klima, må den ha en god grunn for å være der.

4 Tegn opp en historie om ditt land, ved hjelp av trinn 2 og 3 som en guide. Gå over hvert element av sivilisasjonen (byer, veier etc.) spørre deg selv hvordan det kom dit, og hva de menneskene som bygde det håpet å oppnå. Mange nasjoner startet som ulike band eller stammer. Hadde de kommer i konflikt mens landet ble dannet? Har en stamme erobre alle de andre? Var de adskilt av geografi og hvis så, hva tillot dem å overvinne barrieren? Historien inneholder alltid dramatiske sammenstøt, vekst og fall av ledere og liknende utvikling. Pass på å legge litt til landets fortid, og reflektere over hvordan tidlige hendelser påvirker senere meldinger.

5 Beskriv landets nåværende sosiale og politiske status. Er det et blomstrende demokrati? En opplyst diktatur? En ynke tyranni? Er det velstående eller dårlig? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hva slags relasjoner har det med andre land i nærheten, spesielt de som den deler en grense? (Det kan være lurt å inkludere slike grenselandene i forrige trinn, hvis bare for å forklare hvordan de har samhandlet med deg i det siste.) Vurdere disse detaljene når det gjelder historiene du kanskje ønsker å fortelle. For eksempel, et lykkelig land med ingen politiske problemer sannsynligvis ikke trenger en kjekk ung revolusjonær å styrte lederskap.

6 Tenk om folk som befolker landet: deres tradisjoner, sine vaner, hva slags arbeid de deltar i, og så videre. Etniske kamper og tilstedeværelsen av minoriteter kan føre til sosial konflikt, mens en homogene mennesker er kanskje mer isolerte og fremmedfiendtlig enn folk med mer av en etnisk blanding. I tillegg til befolkningen som helhet, utvikle noen fremtredende personer for landet ditt. En linjal eller herskere er viktig, enten det er en konge, en president eller en krigsherre, som er mindre politiske skikkelser jockeying for stillingen rundt ham. Du ønsker kanskje å inkludere fremtredende mediepersonligheter, kunstnere, journalister, eller ingeniører også - alle med tilstrekkelig innflytelse til å ha en innvirkning på landets utvikling.

7 Kom opp med noen grunnleggende heraldikk for landet ditt: et flagg, en hymne, og kanskje den tradisjonelle klær slitt eller de militære uniformer. De er strengt tatt ikke nødvendig, men de gir noen gode siste hånd for å gjøre landet lever og ånder.

Hint

  • Prosessen med å lage en fiktiv land fortsetter sjelden jevnt fra ett trinn til det neste. Som du utvikle detaljer i senere trinn, gjerne revidere tidligere forestillinger for å gjøre dem passe.