Hvordan lage et slåssespill i spillet Maker

Spillet Maker er et program som distribueres av YoYo spill som lar deg lage spill med liten eller ingen erfaring med programmering. Avanserte brukere kan lage komplekse spill med Spillet Maker innebygde skriptspråk. Kamp spill blir ansett som en komplisert spill å gjøre som de normalt er 2D. Selv med spill Maker, vil det kreve noe bakgrunn i å lage spill for å opprette en.

bruksanvisning

1 Naviger til "YoYo Games" nettsted. Last ned og installer "Game Maker 8" på din datamaskin. Start maskinen på nytt hvis det er nødvendig.

2 Bla gjennom og lese alle tutorials på området for å forstå hvordan å lage spill med Spillet Maker 8.

3 Konstruer en grunnleggende fighter spillet til å begynne med. Dette vil hjelpe deg å bli kjent med funksjonene i spillet Maker 8. Du kan opprette en ved å skrive inn følgende kode i spillet Maker 8 laste siden og klikke på "Launch" -knappen:

self.maxhp = argument0;

self.hp = argument0;

self.rate = argument1;

self.team = false;

self.root = 0;

self.pari = 0;

self.poison = 0;

self.alarm [0] = 30;

self.pointadd = argument2;

self.targetset = false;

self.moving = false;

self.mvspd = argument3;

self.mvspdorg = argument3;

self.energy = 100;

self.energyrec = argument4

self.cooldown = 0;

self.atkmode = 0;

self.selected = false;

self.slow = 0;

self.nearby = 0;

self.nearby2 = 0;

self.invisible = false;

self.attackvisi = true;

self.automove = true;

self.test = false;

self.virus = 0;

self.inview = true;

4 Klikk på "Start" -knappen og skriv inn følgende kode i tillegg:

hvis self.root> 0

{Self.root - = 1}

hvis self.pari> 0

{Self.pari - = 1}

hvis self.slow> 0

{Self.slow - = 1}

hvis self.virus> 0

{Self.virus - = 1}

hvis self.slow> 1800

{Self.slow = 1800}

hvis self.root> 1800

{Self.root = 1800}

hvis self.pari> 1800

{Self.pari = 1800}

hvis self.cooldown> 0

{Self.cooldown - = 1}

hvis self.pari> 0

hvis self.cooldown = 0

self.cooldown = 1

hvis self.energy <100

hvis self.cooldown = 0

{Self.energy + = self.energyrec}

hvis self.selected = sant

{obj_select.x = x; obj_select.y = y}

hvis self.hp <self.maxhp

hvis self.cooldown = 0

hvis self.poison = 0

hvis self.virus <5400

{Self.hp + = self.maxhp / 1600}

hvis self.energy> 100

self.energy = 100

hvis self.hp> self.maxhp

self.hp = self.maxhp

self.depth = -y / (room_height)

hvis self.targetset = sant

hvis keyboard_check (vk_shift) = false

{obj_follow.x = x; obj_follow.y = y}

hvis self.poison> 0

hvis tilfeldig (90) <1

self.poison - = 1;

hvis self.poison> 10

hvis tilfeldig (30) <1

self.poison - = 1;

hvis self.slow> 0

self.mvspd = ((self.mvspdorg) / 2);

ellers

self.mvspd = self.mvspdorg;

Trykk "Enter" og klikk "OK."

5 Lag en grunnleggende angrep med følgende kode:

self.tarid = 1;

med (mob_parent)

{If distance_to_object (andre) <32 * 3 {if self.selected = true {if self.id! = Other.id

{Other.tarid = self.id;}}}}

hvis self.tarid! = -1

{Med (self.tarid)

{Self.hp - = 32; {If self.pari <120 {self.pari = 120;}} instance_create (x, y, dark_strike);}

self.energy - = 65; self.cooldown = 30;}

Klikk "OK" og deretter klikker du på "Test Game."