Hvordan lage et tekstbasert spill Bruk Notepad

Hvordan lage et tekstbasert spill Bruk Notepad


Tekstbaserte spill utgjør en nesten foreldet sjanger av dataspill, hvor figurer, miljøer og handlinger ikke er avbildet ved hjelp av digitale grafikk, men forklart gjennom tekst. Denne sjangeren var særlig populær før på slutten av 1980-tallet, da datamaskiner og spilleautomater ikke har kapasitet til å støtte et komplekst eventyrspill. Disse titlene var primært basert på beslutninger spillerens gjort på enkelte punkter i historien, som fastsettes den neste delen av spillet. Du kan enkelt lage en tekst-basert spill med bare en notisblokk ved hjelp av dichotomous nøkkelen teknikken hver gang spillere kommer over en avgjørelse.

Bruksanvisning

1 Skriv ned oppsettet av din historie på et stykke papir. Bestem handlingen i historien, karakterene og de ulike rutene en spiller kan ta.

2 Lag en cladogram, som skildrer alle forskjellige ruter en spiller kan ta i løpet av spillet, basert på sine beslutninger på enkelte punkter. For eksempel skrive på toppen av papiret "Start" og danne to piler, en vei til "Charlotte hjem" og den andre til "politistasjon" og gjenta prosessen med senere vedtak. Dette cladogram er ikke en del av spillet, men det hjelper deg med å organisere din historie før du begynner å skrive.

3 Gi et tall på hver side av notatblokken. Du må gjøre dette før du skriver historien, som hver side spiller en vesentlig rolle i spillet.

4 Skriv den første delen av historien og stanse når spilleren har til å ta en beslutning. På dette punktet, skriver de to --- eller flere --- tilgjengelige alternativer og gi instrukser om hvilken side fortsetter historien. For eksempel skrive "John går til Charlotte hus. Snu side" eller "John bestemmer seg for å gå til politiet. Gå til side (blank)."

5 Fullfør historien følger en bestemt bane, og deretter legge alle ekstra baner. Dette er grunnen til at du trenger å forlate flere opsjonenes sider blank, som du ikke kan vite størrelsen av historien i sidene på forhånd. Etter hvert som du legger til nye veier, gå tilbake til de tilsvarende beslutninger og fullføre "Gå til side" setning.

Hint

  • Spillere må ikke være i stand til å se hvordan historien fortsetter før de tar en avgjørelse. Det er derfor du ikke må fortsette å skrive rett under dichotomous tasten, eller på høyre side, hvis avgjørelsen er på venstre side.
  • Hold seksjonene mellom beslutninger kort --- fem sider på det meste. Dette er et spill, ikke en roman, og spillerne må føle en del av handlingen ved å ta avgjørelser ofte.
  • Historien kan ha mer enn en vellykket avslutning. Du må imidlertid også omfatte beslutninger som resulterer i spillerens feil, som et spill som definitivt fører til suksess, i en eller annen måte, mangler utfordring og spenning.