Hvordan lage Flash dataspill

Flash ble opprinnelig utviklet som et program for å lage animasjoner for nettsider, men takket være den innebygde "Action" code språk har det blitt et populært valg for å lage spill. Å gjøre en Flash dataspill er ingen enkel oppgave, og en grundig forståelse av programmet er nødvendig. Heldigvis er det mange tutorials tilgjengelig for å få deg på rett spor, men det er viktig å vite at å skape en Flash dataspill er en tidkrevende oppgave som krever engasjement og utholdenhet.

Bruksanvisning

1 Bestem deg for hva slags spill du vil opprette. Flash dataspill spilles i brukerens nettleser og bør ikke altfor komplisert. Sjekk ut nettsteder som Gametheflash (Resource 1) og Officegamespot (Resource 2) dedikert til gratis flash dataspill for inspirasjon.

2 Utarbeide en grov design for Flash dataspill når du har bestemt deg for hvilken type du vil opprette. Det nytter ikke å hoppe rett inn og begynner å lage spillet bare å innse at du ønsker å endre visse aspekter som da vil kreve gjøre om store deler av koding. Bare starte med selve skape når du har jobbet ut alle grunnleggende om din spillkonsept.

3 Opprett plassholder kunst og animasjoner for spillet først. Det kan være fristende å lage morsomme ting først, men du vet aldri hva hindringer du kan kjøre inn mens koding, noe som vil kreve at du gjøre om kunstverk. Det er best å la kunsten for siste når spillet motoren fungerer perfekt, og alt fungerer som det skal. Bruke plassholdere kan du også prøve ut nye ideer eller gjøre endringer på fly uten å måtte gjøre om alt.

4 Starte koding spillet ditt. Med Flash dataspill er det ikke to måter om det, du trenger å vite Actionscript. Selv erfarne Flash programmerere kan ta lang tid å lage et spill avhengig av hvor komplisert det er. Besøk nettsteder som Flashgametuts (Resource 3) og Asgamer (Resource 4) for nærmere Actionscript tutorials.

5 Begynn debugging koden din når du er ferdig med det. Kjøre spillet og se etter ting som ikke fungerer som den skal. Husk spillet ditt bør ha en klar begynnelse, midt og slutt, med mindre du sikter til et åpent type spill hvor det eneste målet er å samle opp en høy score. Fix noen bugs og feil du møter i koden før du går videre det visuelle.

6 Bytt ut eksempel kunst og animasjoner med de endelige versjonene. Dette er den delen hvor spillet virkelig begynner å forme seg og se bra ut. Mens du gjør dette prøve og teste spillet på flere datamaskiner for å se forestillingen. Det nytter ikke å lage et spill med fremragende visuelle effekter som kjører dårlig på selv de beste datamaskiner. Du må finne en balanse mellom grafikk og ytelse.

7 Gi spillet til venner og familie til å spille før den slippes på internett. Fordi du jobbet så tett på prosjektet kan det være lett å overse små ting. Be alle for tilbakemeldinger og forslag og prøver å innlemme det hvis du kan.

Hint

  • Husk å gjøre masse sikkerhetskopier av arbeidet ditt underveis. Du ønsker ikke å miste store deler av arbeidet bare fordi du har gjort store endringer og har ikke lagret tidligere arbeid. Også ikke være for kritisk til arbeidet ditt. Hvis det er ditt første forsøk på en Flash dataspill vil det ikke være perfekt. Start med noe enkelt og jobbe deg oppover. Ikke prøv noe for ambisiøs og deretter bli motløs fordi du ikke kan få det til å fungere, eller det tar for lang tid.
  • Du trenger ikke å være en Adobe Certified Expert i Flash for å lage Flash dataspill, men hvis du er seriøs om å gjøre det, er det sterkt anbefalt du melde deg på et kurs som lærer deg Flash.