Hvordan lage Rollespill med spill Maker 6.1

Hvordan lage Rollespill med spill Maker 6.1


Spillet Maker er et videospill design program som lar deg designe alle slags spill du ønsker. Å tillate brukerne å styre alt fra karakter design til kamp sekvenser, tilbyr programmet en høy grad av fleksibilitet. For å gjøre en RPG spill Maker 6.1, må du være i stand til å designe karakterer, verdenskart, dialog og kamp og lager systemer. Alt dette kan læres og utføres med litt tålmodighet og innsats.

bruksanvisning

1 Last ned og installer Spillet Maker. Den nyeste versjonen av spillet Maker er tilgjengelig for nedlasting gratis på yoyogames.com og tar ca 10 MB harddiskplass. Selv om det er en større "pro" versjon tilgjengelig for kjøp, er det ikke nødvendig å få tilgang til noen av de grunnleggende spill lage funksjoner.

2 Klikk på knappen ressurser på verktøylinjen øverst i Game Maker vinduet. Nedtrekksmenyen vil gi deg en liste over designmuligheter. Fra denne listen over alternativer, klikk på "skape sprite", deretter fra sprite vinduet klikker du "nye".

3 Bruke bilderedigeringsprogram, trekke sprites for det første området av spillet. Bildet redaktør ligner på Microsoft Paint og lar deg tegne på bildene for din karakter, fiendtlige figurer og andre objekter. En god størrelse for en karakter er 32 av 32, med omrisset malt av tegning firkanter (piksler) og linjer før du har kommet til den ønskede formen. Når du har formen din karakter etablert, fyll i fargene ved hjelp av fyllområdet verktøyet, som vises på alternativlinjen som en maling bøtte. Bruk denne metoden til å utforme alle bevegelige objekter i spillet.

4 Velg "opprette objekt" fra fanen ressurser og tildele bevegelsesegenskaper til sprites du tegnet i trinn 3. For å gi en sprite egenskaper, velger du en av de sprites du trakk fra sprite boksen i objektet vinduet, legg tastetrykk i tastetrykk vindu , og tilordne bevegelser til nøkler i handlinger åpnes. For gjenstander som ikke er kontrollert av spilleren, sett automatisk, repetitive bevegelser (dvs. "flytte gratis") i handlinger åpnes uten å plassere dem i en tilsvarende tastetrykk.

5 Tildele kollisjon egenskapene til dine objekter ved hjelp av objektet vinduet. Kollisjons egenskaper fortelle objektene hva de skal gjøre når de kjører inn i andre gjenstander. For eksempel, hvis du har objektet en som et tegn for å bli kontrollert av deg, og objekt 2 som en dårlig fyr som sitter i posisjon, kan du velge en kollisjon arrangement for objekt 2 i "legge til hendelser" -menyen som sier at når karakter forsøker å forlate rommet han er i, begynner skurken jage etter din karakter.

6 Velg "skape rom" fra ressurser menyen for å tildele starter posisjoner for objektene og et bakgrunnsbilde for rommet. Startposisjonen er der gjenstander starter når spillet laster i rommet, og du tilordne disse ganske enkelt ved å dra tegnet over til stilling som du vil den skal starte på på nettet. For å lage et bakgrunnsbilde for rommet kan du enten velge et standardbilde (gress, marmor og tre er levert av Game Maker program), eller tegne din egen bakgrunn ved å velge "lage bakgrunn" fra ressurser menyen, som trekker opp bilderedigeringsprogram for deg.

7 Designe flere rom ved hjelp av metodene som er skissert ovenfor. Sett det første rommet som "rom 01," og sette det slik at når din karakter kolliderer med en dør, den beveger figuren din til et nytt rom. For å gjøre dette, i objektet menyen, angir et objekt som er representert ved en sprite som ser ut som en dør, velg "kollisjoner" under arrangementer, og velg "neste rommet" under handlinger.

8 Sett en hendelse i et rom som utløser slutten av spillet. RPG spill følger en begynnelse til slutt struktur og finner sted i en rekke steder, så ett sted må settes som det endelige stedet der slutten av spillet utløses. Du kan gjøre dette ved å spesifisere at når din karakter når en viss plass, utløser dette arrangementet sin undergang, og det neste rommet er en blank skjerm som viser ordene "Du har vunnet spillet!"