Hvordan løse en Rubiks kube for nybegynnere

Hvordan løse en Rubiks kube for nybegynnere


Løse en Rubiks kube kan virke som en utrolig vanskelig oppgave. For å løse Rubiks kube, bør du lære noen av de grunnleggende algoritmer som gjør det mulig å løse gåten. En algoritme er et sett med rotasjoner som vil tillate deg å strategisk flytte rutene uten å forstyrre resten av kuben. Algoritmer vil betegne en side av kuben som det er vendt mot deg (R for høyre, L for venstre, F for front, B for tilbake, U for opp, D for ned), og vil fortelle deg å slå den en gang enten med eller mot urviseren ( som er betegnet med en apostrof etter retningen).

Bruksanvisning

1 Gjør deg kjent med kuben. Hvis dette er første gang plukke opp Rubiks kube, eksperimentere med å løse for en side uten bruk av algoritmer. Dette vil hjelpe deg å forstå dynamikken involvert med plassering av rutene, og vil gjøre det lettere å løse det første laget.

2 Velg en farge til å begynne med. Senteret firkant på hver side er at lagets permanent farge, og kan ikke endres. Ha dette i bakhodet når du løse kuben.

3 Slå den valgte fargen ansikt mot deg og manipulere rutene for å lage et kors-form på den siden. Det er bare ett riktig retning for hver kube, slik at de andre fire sidene av kryssform på linje med sine respektive farger.

4 Løs hjørnene av det første laget ved å slå det ansiktet oppover og plassere de riktige kuber i høyre eller øverst til høyre på den siden som vender mot deg. Bruk algoritmen R 'D' RD å flytte en riktig firkant fra bunnen av den siden som vender deg til toppen der det hører hjemme, og for å endre retningen av at kuben slik at fargede sider samsvarer. Gjør dette med hvert hjørne for det første laget.

5 Slå Rubiks kube opp ned slik at det første laget er nå vendt nedover. Løs det andre laget ved å søke etter de riktig fargede side torgene i det øverste laget. Flytt dem til det andre laget ved å stille dem opp over sentrum av den siden du prøver å flytte den til. Bruk algoritmen URUR 'U' F 'U' F for å flytte en firkant ned og til høyre, eller rotere hele kuben til høyre og bruke algoritmen U 'F' U 'FURUR "for å flytte en firkant ned og til Igjen.

6 Danner et kors-form på det øverste laget (betaler ingen oppmerksomhet til hvorvidt sidene matche opp). Bruk algoritmen FRUR 'U' f 'flere ganger til du har den ønskede formen. Hvis du får en L-formet mønster, plasser den i øvre venstre hjørne av den øverste ansiktet før du utfører denne algoritmen; hvis du får en rett linje, plassere den horisontalt før du utfører denne algoritmen.

7 Linje sentrum stykker av korset forme opp med de riktige fargene på de fire sidene under. Bruk algoritmen RUR "UR U2 R 'mens de riktige fargene vender enten mot høyre og bort fra deg, eller mot deg og fra deg.

8 Bruk algoritmen URU 'L' UR "U" L for å løse for hjørnene. Plasser riktig farget hjørnestykke mot deg og til høyre når du utfører denne algoritmen.

9 Orient hjørne firkanter riktig ved å velge et hjørne og bruker algoritmen R 'D' RD inntil torgets farge passer sammen. Hold kuben mot deg og bare roter det øverste laget mot klokken og gjenta dette på hvert hjørne til den samsvarer.

Hint

  • Skriv ned algoritmer for å hjelpe deg å huske når du skal bruke dem.