Hvordan Mike en Drum Set

Oppmikking et trommesett kan være en av de mer utfordrende oppgaver i et opptak. Det er så mange variabler: rom i forskjellig størrelse, forskjellige trommesett, forskjellige mikrofoner og selvfølgelig forskjellige trommeslagere. Følgelig er det ingen absolutte når det gjelder opptak tromler. Så mye av det kommer ned til personlig smak og gode gamle eksperimentering, men her er noen generelle prøvd og testet trinn til opptakskvalitet trommespor. Vurdere dem et utgangspunkt for din egen eksperimentering.

Bruksanvisning

1 Sørg for at trommene høres best ut før du begynner å prøve å mike dem. Du kan gjøre dette ved å sette på nye hoder og tuning trommer før økten. Pass også på at du eliminere eventuelle knirking, rangler og surrer fra trommer og maskinvare. Den viktigste kilden til knirking er vanligvis den basstromme pedal, så sørg for at det er godt oljet før økten starter. Prøver å fikse dårlig klingende trommer på miksen er ikke veien å gå.

2 Sett opp et stereo par overhead mikes ca 5 eller 6 fot over trommesettet. Små membran kondensator sin skarpe, klare lyden er vanligvis det beste valget for dette, selv om du skulle føle seg fri til å eksperimentere. La ørene være dommer. Hvis det høres bra ut for deg, så er det en god mike valg, uavhengig av hva konvensjonell visdom sier.

3 For hver av de toms, plasserer en ensrettet dynamisk mikrofon ca 2 eller 3 inches fra både huden og kanten av trommelen, som peker mot midten av trommelen hodet. Det er mange mike alternativer for denne, men Shure SM57 synes å være den gamle standby. Du virkelig ikke kan gå galt med denne gamle klassikeren, spesielt på pris (se lenke i Resources nedenfor.)

4 En dynamisk mike er også et godt valg for skarptromme. Når du setter opp din skarptromme mike, vil eksperimentere med plassering gi deg forskjellige lyder. Bringe i mike nær huden og rettet mot felgen, men borte fra hi-hat (for å unngå overdreven blødning) vil gi deg mer av en "sprekk", mens du flytter den bort og tar sikte på den over huden i stedet for direkte på det, vil gi en løsere lyd med litt mer dybde og atmosfære.

5 For basstromme, velg en dynamisk mikrofon med en god lav-frekvensrespons. AKG D-112 er ganske mye industristandarden, men det finnes flere rimeligere alternativer på markedet som kan gjøre en god jobb. Kondensatorer er vanligvis ikke i stand til å håndtere de ekstreme lydtrykk (SPLS) utstilt ved basstromme, så det er best å styre klar av dem for denne oppgaven. Ved hjelp av en mike stå, plasserer mike inne i trommelen, peker svakt oppover. Du kan temme noen av den utvidede forfallet av et kick tromme ved å dempe med en pute eller teppe inne i trommelen. Nøyaktig plassering og sikter på en basstromme mike er i stor grad avhengig av den lyden du er ute etter. Sikter direkte på, og svært nær beater vil gi en mer clicky lyd enn ville en mike betydelig lenger bort fra beater. Flytte mike bort fra hodet gir en løsere, mer resonant lyd.

6 Så langt som hi-hat er opptatt, kan du tillate at kostnader for å plukke den opp, eller hvis du foretrekker du kan bruke en utpekt mike for jobben. Dette vil gi deg mer kontroll over sin lyd og nivå, selvfølgelig, og en finessed hit-hat del kan ofte gi bevegelse til en tromme spor hvis det er spilt inn og blandet godt.

Hint

  • Hvis rommet lyden er spesielt god, prøv å bruke aa par kondensatormikrofoner godt ut foran settet for å fange stemningen og live følelsen av rommet. Blanding dette med individuelt miked trommer kan legge mer dimensjon til tromme tracks.Be forsiktig når demping trommer. For mye kan drepe lyden av trommelen og la deg uten noen resonans i det hele tatt.Hvis budsjettet er begrenset, og du har ikke råd mikes for hver tromme, prøve å bruke en stereo par for kostnader og en enkel dynamisk mike ut foran av basstromme. De indirekte kostnader vil plukke opp et stereobilde av settet og den dynamiske mike skal gi deg en liten kontroll over kick og snare. Det er et kompromiss, men det er fullt mulig å få gode resultater. Blant mange andre, The Beatles og Led Zeppelin gjorde det ganske bra med et lignende oppsett. Selvfølgelig, de hadde også Ringo og Bonzo treffer trommer; en flott påminnelse om at det er alltid viktig å huske på at trommisen er fortsatt den viktigste faktoren når du tar opp trommespor.
  • Kontroller at tromme mikes er plassert ut av veien av trommis pinner. Samt å ha potensial til å ødelegge en god ta, kan mikes montert i trommeslager streik sone lett føre til å måtte erstatte en skadet en.