Hvordan Plot Friction & Gravity Force på en graf

I naturvitenskap og teknikk, tyngdekreftene og friksjon er ytre påvirkninger som påvirker hvordan et objekt beveger seg og utnytter energi. Tyngdekraften bevirker akselerasjon mot en stor masse (på jorden, tyngdeakselerasjonen er 9,8 meter per sekund), mens friksjon er definert som den kraft som motstår bevegelse av objekter. Selv om disse er begge viktige krefter til å forstå, blir de sjelden relatert, slik plotting hver av dem på en kurve som ville innebære meget forskjellige verdier for hver akse.

Bruksanvisning

Plotting Gravity

1 Definer egenskapene for x- og y-aksen. For eksempel, hvis man planla hastigheten av et fallende objekt på grunn av tyngdekraften, kan x-aksen viser hastighet, mens y-aksen ville vise høyde.

2 Bestem hvordan best å plotte dataene. Fordi tyngdeakselerasjonen er konstant, plotting hastighet mot enten høyde eller tid vil la deg vise sammenhengen mellom dette konstant og hastigheten av en fallende gjenstand.

3 Legg til hvert datapunkt til grafen: for eksempel, hvis et objekt faller ned, vil den første andre dens hastighet være 9,8 meter per sekund; neste, dens hastighet vil doble. Tegn en prikk eller punkt på det stedet hvor de to variablene krysser hverandre.

4 Koble de punktene du plassert på grafen for å lage en linje som viser retning av dine data. Dette vil vise sammenhengen mellom gravitasjon og akselerasjon, fordi et objekt vil øke i hastighet som det faller.

Plotting Friksjon

5 Identifisere de variablene du arbeider med, og hvilke du ønsker å plotte. For et friksjons problem, kan man ha et antall variable, slik som massen av gjenstandene, friksjonskoeffisienten eller mengden av energi som kreves.

6 Sett opp grafen, fylle i variabler for x- og y-aksen. For en grafisk fremstilling som illustrerer friksjon, kan man gjøre x-aksen friksjon og y-aksen den energi som kreves for å bevege et objekt. Et annet alternativ kan være å lage en akse massen til et objekt, og den andre aksen sin koeffisient av friksjon.

7 Plott dataene på grafen, tegne en prikk for å representere hvert skjæringspunkt mellom variabler. For eksempel, hvis friksjonskraften var på x-aksen og den energi som kreves for å bevege et objekt var på y-aksen, vil man tegner en prikk som reflekteres begge delene informasjon.

8 Koble datapunktene for å gjøre det klarere hvordan informasjonen på de to aksene forholder seg til hverandre. For eksempel kan et diagram som viser forholdet mellom friksjonskoeffisienten og masse viser friksjonskraften øker ettersom massen øker.

Hint

  • Merk hver akse og tydelig markere hvilken måleenhet hver enkelt refererer til. For eksempel, hvis en akse var hastighet, kan du skrive "Meters / Second» i parentes for å vise hva den aksen gjenspeiler.