Hvordan sette Gravity i et spill Maker

Hva går opp må komme ned, med mindre du har kontroll over tyngdekraften. I Game Maker programvare, spirende spillet designere er i stand til å endre alle aspekter av sine kreasjoner, fra hvor fort tegn flytte til hvordan deres objekter reagerer på brukerens interaksjon. Ved hjelp av tyngdekraften handling, kraften og retningen av spillet gravitasjonskraft kan endres for å passe flygende objekter eller tegn som kan gå opp vegger og opp ned. Flere objekter på samme sted kan hver være bundet av en egen lov om gravitasjon.

bruksanvisning

1 Velg objektet som du ønsker å sette alvoret og velg "Opprett hendelse." Samtidig som "Opprett hendelse" -menyen er åpen, klikker tilbake på objektet og åpne "Object Properties" -menyen.

2 Velg fanen som er merket "Move" fra "Object Properties" -menyen. Finn "Set Gravity" handling.

3 Klikk på "Set Gravity" -ikonet og dra den fra "Object Properties" -menyen i "Opprett hendelse" -menyen under "Handling" overskriften.

4 Skriv inn numerisk retningen du vil at tyngdekraften til å trekke objektet. Hvis du vil at tyngdekraften trekker ned, skriv 270; trekke til høyre med 0; trekke oppover med 90; og trekk igjen med 180. Det fungerer på samme prinsipp som 360 grader av en sirkel.

5 Skriv tyngdekraften inn i boksen merket "Gravity". Sett dette tallet mellom 0,1 og 0,5 for standard tyngdekraften til stede i plattform spill. En høyere tall betyr en større pull og raskere fall, mens et lavere antall vil gi gjenstander og sprites for å holde suspendert for lengre perioder av gangen.

6 Klikk på den grønne haken for å avslutte "Gravity Menu". Lagre den nye handlingen ved å klikke på "OK" fra "Object Properties" -menyen.

Hint

  • Test ulike gravitasjons styrker og retninger for å skape et unikt plattformspill element til spillet ditt. Spill Super Mario Galaxy på Wii for en forståelse av hvordan tyngdekraften kan endre spillet.