Hvordan skrive en filmscene

Hvordan skrive en filmscene


Tekstskriving er en skriftlig sjanger ulik alle andre. Prosa og poesi stole på ordene og alle de store litterære enheter - metafor, simile, allitterasjon, for eksempel - og leseren er tempoet via setningsstruktur som historien vikles av i indre øye av leseren. Tekstskriving, derimot, bruker ord for å gi instruksjoner og gi dialog for skuespillere som lever historien for betrakteren. Skrive en film scene krever en god forståelse av filmen plot og subplots og hvordan hver enkelt scene fremskritt historien.

Bruksanvisning

1 Vet hvordan scenen vil gå videre handlingen i historien. Bestem hvem som skal være på scenen, hvordan og hvor det vil skje og hva som må gjøres. For eksempel: John og Jane møtes på svingende bro i Mendota, deres favoritt fiske hullet. John faller gjennom noen brutt styrene på broen. Han holder på med fingertuppene og står i fare for å falle inn i den dype vannet nedenfor. Jane er redd for broer, spesielt broer som swing. Denne scenen fremskritt handlingen i John kamp med sin beslutning om Jane vil gjøre en passende ektefelle for en pioner, slik som han selv.

2 Lag en konflikt. Konflikten i en scene kan være fysisk eller følelsesmessig. Uten konflikt er det ingen historie. Eksempler på konflikten er fysiske kamper og jakter, ta beslutninger, som søker mot og prøver å forstå. I scenen beskrevet i trinn 1, er det to konflikter, John fysisk fare fra fallet gjennom broen og Janes psychogical dilemna om hennes frykt for bruer og hennes bekymring for John.

3 Sett opp scenen. Bestem åpningen av scenen, hvor og hvordan det skal skje og hvem som skal være i det. Manusforfattere bruke et bestemt format. For eksempel, for å sette opp scenen av John og Jane, vi formatere som følger: EXT. MENDOTA Swinging Bridge - Foggy tidlig morgen. Space og innrykk og beskrive scenen, for eksempel: JOHN og JANE gå side om side, bærer fiskeutstyr. Plass og sentrum navnet på høyttaleren. Under høyttalere navn gi instruksjoner i parentes og skrive dialog, for eksempel:

JOHN

(Peering i tåken over elva)

Jeg tror jeg ser Buckshot på den andre siden av elven. Han må ha fulgt Tom tidligere i morges.

4 Skriv midten av scenen. Fortsett å utvikle tiltak og diaglogue av scenen. For eksempel: John tråkker på et par ødelagte boards og faller, Jane kjemper med henne paranoia, men til slutt binder et tau til et tre og kryper over broen til John, dermed løse enden av tauet. . Sikret scene avsluttes når John trekker seg tilbake opp gjennom den ødelagte broen ved å klatre i tau og stirrer inn i Janes øyne. Slutten av scenen gir enten en overgang som setter opp neste scene eller avanserer et plott eller subplot av manuset. For eksempel:

John trekker seg opp, en anstrengt tomme om gangen. John fremkommer gjennom hullet i bridge, hiver seg opp og finner at fotfeste på en solid del av broen. Fremdeles holder på tauet, og kneisende over Jane, som sitter, storøyd og lettet, ved John føtter, stirrer John til Jane øyne.

FADE OUT

5 Underholde publikum. Intensitet, humor, nyhet og det uventede holde seeren interessert. Vet tegnene du har laget, og la dem være seg selv. Intensitet for John og Jane er skapt av nærbilder av John ansikt og kutt til sine hvite knoker som han holder på smuldrer boards, da kamerabilder til det dype vannet nedenfor. Intensitet er også laget av Jane internkamp og hennes løsning på John problem.

Hint

  • Ikke gi for mye bekymring til formatering før du har utviklet scenen. Gjennomgå scenen og finpusse formatering etter at du er fornøyd med handlingen og dialogen.
  • Forkorte "interiør" som INT. og "utvendig" som EXT.