Hvordan skrive Spill programmer i QBasic

Hvordan skrive Spill programmer i QBasic


QBasic er et programmeringsspråk utviklet av Microsoft. Det er basert tett på grunnleggende språk, som bokstavene står for nybegynnere All Purpose Symbolic Instruction Code. QBasic kan gjøre mange forskjellige typer programmer, inkludert videospill. Et viktig skritt i å gjøre slike spill fra bunnen av er å designe spillet, noe som betyr å skrive i detalj hvordan du vil at spillet skal fungere. Personlig tilfredsstillelse er en fordel du får fra å gjøre QBasic spill. En annen er økt programmering ferdigheter, som du kan bruke til andre programmeringsprosjekter, inkludert de på andre språk.

bruksanvisning

1 Last ned en QBasic spill, som for eksempel Space Battles spillet på Petes QBasic nettstedet, Jack er 3-D spill fra samme sted eller Moonbugs fra QBasic Station (se Ressurser).

2 Les spillets programmet oppføringen, inkludert alle kommentarer. Hvis du forstår hva en uttalelse uten en kommentar betyr, skrive din egen kommentar. For eksempel kan du lese uttalelsen "flagGameOver = true" og skrive: "Dette utsagnet indikerer at spillet er over." Når du kan skrive en kommentar som forklarer hver linje i programoversikten, vil du forstå spillet godt nok til å slå den inn i ditt eget spill.

3 Utfør spillet en uttalelse på en gang, ved hjelp av din utvikling miljøets feilsøkingsverktøy. Les dokumentasjonen for informasjon om kode stepping, som er hvordan programmerere refererer til utføring en uttalelse om gangen miljøet tallet.

4 Skriv på papir, som du er stepping gjennom spillet, verdien av hver variabel som den endres. For eksempel kan du skrive "De variable 'PlayerPoints' holdt '1' før jeg svarte trivia spørsmålet riktig. Det holder nå '10'."

5 Skriv i programoversikten, nye kommentarer som gjenspeiler økt forståelse av spillet. For eksempel, etter å observere de hypotetiske "PlayerPoints" variable i forrige trinn, kan du skrive " 'PlayerPoints' innehar stillingen min, som er basert på riktige svar på spillets spørsmål."

6 Gjenta trinn 3 til 5 til du har skrevet en kommentar til hver setning i spillets kilde oppføring. Nå kan du gjøre endringer i spillet.

7 Skriv på papir en liste over endringer du ønsker å gjøre til det opprinnelige spillet. En endring kan være, "Alternativet for å endre turret vinkel bør være på" gunner "skjerm, ikke" skip kommandant "skjerm". Vær så spesifikk som mulig i å beskrive hver endring, da dette gjør programmeringen enklere.

8 Skriv QBasic kildekoden som implementerer listeelementer fra forrige trinn.

9 Test og feilsøke spillet ved hjelp av din utvikling miljøets feilsøkingsverktøy.