Hvordan Skyt på Mus i "Unity"

Hvordan Skyt på Mus i "Unity"


"Unity 3D", mer kjent som bare "Unity", er et spesielt spill programmering skall som er utviklet for å effektivisere prosessen videospill. Ved å bruke Unity, videospill programmerere er i stand til å omgå mange av fallgruvene og glitches som kan gjøre spillet etableringen kjedelig og vanskelig. En av de største vanskelighetene for nyere brukere av "Unity" er å finne hvordan du får hovedpersonen til å skyte der musen peker. Bøte på dette problemet ved å opprette en MissileLauncher skript som vil tillate deg å diktere atferden din karakters rakettvåpen.

Bruksanvisning

1 Last FPS_Tutorial.zip fra Unity 3D nettstedet. Importer "Standard Eiendeler Unity Package" fil fra "standardpakker" -mappen i installasjonsmappen Unity 3D.

2 Åpne prosjekt som du ønsker å endre musen atferd. På dette punktet, bør du allerede har bygget et nivå miljø, en modell for hovedpersonen, en "Launcher", eller våpen modell, for det tegnet, og en rakett for å bli sparket fra våpenet. Husk at begrepet "rakett" brukes i dette tilfellet for å beskrive noe prosjektil som er avfyrt fra et våpen, ikke bare en eksplosiv rakett.

3 Velg "Eiendeler" fra hovedmenyen, etterfulgt av "Create" og deretter "Javascript". Dette vil skape en ny ressurs i prosjektet Panel området tittelen "NewBehaviourScript." Gi denne eiendelen til "MissileLauncher." Dette skriptet eiendelen vil diktere oppførselen din karakters våpen.

4 Lag en frisk katalog inni Prosjekt visningsruten kalles "WeaponScripts." Skript som definerer atferden til hvert enkelt våpen vil bli plassert her. Flytt den nye MissileLauncher skriptet inn i WeaponScripts katalogen sammen med manuset som definerer utseendet på Missile objekt.

5 Skrive et manus for "MissileLauncher" som vil føre til våpen for å generere en rakett og gjøre det gå videre ved å gi den hastigheten langs Z-aksen. Etter at du har skrevet inn koden, lagre Javascript-filen. En eksempelskriptet vil se omtrent slik ut:

"Var prosjektil: Rigidbody;

Var hastighet = 20;

funksjon Update ()

{

if (Input.GetButtonDown ( "Fire1"))

{

Var instantiatedProjectile: Rigidbody = instantiate (

prosjektil, transform.position, transform.rotation);

instantiatedProjectile.velocity =

transform.TransformDirection (Vector3 (0, 0, hastighet));

Physics.IgnoreCollision (instantiatedProjectile. Collider,

transform.root.collider);

}

} "

Den "GetButtonDown (" Fire1 ")" linjen forteller skriptet til å utføre følgende handlinger når du klikker på venstre museknapp. Den "instantiatedProjectile" linje skaper missilet objektet. Den "TransformDirection (Vector3 ..." linjen forteller missilet gjenstanden for å endre retningen til Z-aksen, som er den akse hvor brukerens musepekeren står overfor.

6 Fest MissileLauncher manus til din karakters våpen ved å gå til Unity er FPS Kontroll-panelet og feste manuset til "Launcher".

7 Knytt Missile objektet som du har laget med "prosjektil" variable som brukes i eksempelskriptet ovenfor. Klikk på "Missile" script i prosjektpanelet, og klikk "Komponenter" i hovedmenyen da. Velg "Physics" og deretter "Rigidbody." Dette vil gjøre prosjektilet en solid gjenstand, og matche det med variabelnavnet som ble brukt i eksempelkoden.

8 Knytt Missile objekt med prosjektilet variabel i skriptet. Gjør dette ved å klikke på "Launcher" i hierarkiet panelet, og deretter dra Missile script fra prosjekt panel på prosjektil variabelen i MissileLauncher skriptet delen. Programmet vil da knytte Missile gjenstand for skikkelig oppførsel.

9 Kjør spill for å teste våpenet atferd. Forutsatt at din karakters perspektiv er sentrert på posisjonen til musepekeren, klikke museknappen bør brann din opprettet rakett langs vektoren der musen peker.