Hvordan Spill Døde Daphnia i resultater

Daphnia er små, vannlevende krepsdyr som fyller en økologisk nisje som plankton. De blir ofte brukt i vitenskapelige eksperimenter, både som temaer hvorpå forsøket er utført og som materialer som brukes til å mate dyr eller endre en miljø variabel. På grunn av sin korte levetid, daphnia dø ofte under eksperimentering. Døde daphnia må registreres i resultater, og hvis de ikke er det, kan de eksperimentelle data være skjev, unøyaktige eller villedende.

Bruksanvisning

1 Spill den nøyaktige dødsårsaken for hver daphnia hvis daphnia selv er eksperimentelle fag. Hvis du ikke vet dødsårsaken, klassifisere det som "ukjent" heller enn å gjette. For å komme til nøyaktig, vitenskapelig konklusjon må du utføre et eksperiment.

2 Illustrere Daphnia dødsårsaker i en graf eller diagram som klart representerer prosentandelen av dafnier som døde av hver sak. Diagrammet bør utgjøre 100 prosent av det totale antall dafnier anvendes i forsøket.

3 Diskuter effekten den døende Daphnia har på eksperimentet og konklusjonene i diskusjonen delen av papiret. Sørg for å ta om døende daphnia bevise eller motbevise hypotesen, mulige alternative forklaringer for døende dafnier og ukjente variabler.

4 List opp måter som døde daphnia kunne endre eksperimentelle resultater hvis Daphnia er matvarer eller en eksperimentell variabel. For eksempel, hvis du studerer maneter som lever av Daphnia, sørg for å ta opp hvorvidt døde daphnia endre vann pH, bære sykdommer, gi utilstrekkelig ernæring og andre faktorer som kan endre utfallet av forsøket. Diskuter endrede variabler i eksperimentelle diskusjonen.