Hvordan spille kortspillet Color Whist

Color Whist er litt mer komplisert enn din gjennomsnittlige trick-tar spillet i at spillet vil partnere og mål varierer fra runde til runde basert på budgivning. Noen runder vil finne to lag med to; andre vil pit tre personer mot en eneste spiller. Uansett hvordan det utspiller seg, er dette spillet faktisk ganske morsomt når du får et håndtak av hvordan det hele fungerer. For å lette på forklaring, har artikkelen blitt brutt opp i to avsnitt-grunnleggende spillet og budgivning.

Bruksanvisning

Spillets

1 Deal ut et sett med fire kort, deretter et sett med fem kort, og deretter et annet sett med fire kort til hver spiller før alle har en hånd med 13 kort-hele dekket vil bli oppbrukt.

2 Bud hånden din, og starter med spilleren til venstre for giveren. Budet er basert på hånden din, selvsagt, men kan også være basert på et partnerskap som er gjort i løpet av anbudsprosessen. Budgivning for Color Whist er en smule komplisert i det spillet, vil partnerskap og mål for runde endres basert på budet. Bud er som følger i stigende rekkefølge: Suit Bud, Solo farge bud, No Trump, Grand Ingen Trump, ess og Slam (se delen Budgivning for ytterligere forklaring av disse budene). Når budet er avgjort, kan spillet av Color Whist fortsette.

3 Legg et kort fra din hånd, og starter med spilleren til venstre for giveren. Du må følge etter. Høyeste egnet kortet tar kunsten. Hvis du ikke klarer å følge etter, kan du deretter kaste av eller spille trumf (hvis en trumf drakten er i spill). Hvis en trumf drakten er i spill, ville det høyeste trumfkortet ta utslaget. Vinneren av kunsten skal lede neste kortet for neste triks.

4 Tjen 1 poeng for hver knep vunnet (eller tapt i tilfelle av "ikke trumf" bud) hvis du har gjort ditt mål. Mister ditt bud hvis du ikke var i stand til å gjøre målet.

5 Vinn spillet av Color Whist ved å være den første spilleren til å treffe 40 poeng.

budgivning

6 Bud en farge bud. Spillere kalle trumf dresser, etter tur. En annen spiller kan akseptere en tidligere spillers trumf farge ved å ringe samme trumf farge, danner en potensiell partnerskap for runden. Drakt bud starter på 8 triks og flytte opp til 13 triks at laget må vinne hvis de har det høyeste budet på bordet.

7 Bud en solo farge bud. En spiller kan kalle en "solo farge bud", der han vil gå solo for runden (de tre andre spillere vil danne motstanderlaget). Et bud på 6 "solo dress" starter og slår et bud på 8 "dress" (partner bud over). For partnerne i "farge bud" for å kjøre forbi en "solo bud" på 6, en av medlemmene skal by 9. "solo bud" av 7 vil da kjøre forbi at budet og så videre opp.

8 Bud en ikke trumf bud. En spiller kan velge å gi bud "ikke trumf" som overgår noen av de ovennevnte bud, uansett antall. Alle forkaster ett kort og budgiver må ta noen triks for runden (de tre andre spillere vil danne motstanderlaget).

9 Bud en grand ikke trumf bud. En spiller kan velge å gi bud "grand ikke trumf" som overgår alle tidligere bud. Denne spilleren må ta noen triks for runden (de tre andre spillere vil danne motstanderlaget).

10 Bud et ess bud. Et bud på "ess" kan bare gjøres hvis du har tre ess i hånden. Spilleren med den fjerde ess blir automatisk partneren din og velger trumf farge. Ditt lag må ta 9 av de 13 triks tilgjengelig.

11 Bud en smell bud. En spiller kan velge å by "smell", det høyeste budet som er tilgjengelig for spillet. Han vil spille alene, velg trump og må ta alle tilgjengelige triks (13). De tre andre spillere vil danne motstanderlaget.

Hint

  • Det er mange måter å avgjøre hvem som skal fungere som første forhandler i alle kortspill eldste, yngste, nyeste, mest klipp og så videre. Føl deg fri til å bestemme, men du ville normalt. Etterfølgende tilbud vil da bevege seg i en retning med klokken rundt bordet.