Hvordan spille kortspillet Jazz

Spillet av Jazz er en merkelig form for trick-ta spill som det er ulike forhold som er plassert på poengsum basert på utfallet av hver hånd. Og for en veldig interessant vri, du vet aldri hva som trumf vil være til noen ikke kan følge etter. Heldigvis, du aldri byr hånden, prøver bare å ta triks, men det riktige tallet er ikke etablert før mot slutten av runden. Er hodet spinne ennå? Selv om det høres litt komplisert, det er faktisk ganske enkelt når du har gjort deg kjent med reglene, og kan være masse moro med den rette gruppen av mennesker.

Bruksanvisning

1 Reduser størrelsen på dekk ved å fjerne fem gjennom to av hver sort. For spillet Jazz, trenger du bare å bruke en kortstokk med 36 kort-A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7 og 6 i rangeringen ikke-trumf rekkefølge. Når en viss dress blir trumf, vil kortene rang endre å være J, 9, A, K, Q, 10, 8, 7 og 6 fra høyeste til laveste.

2 Deal ut dekk til hver spiller har totalt 12 kort i hånden. For spillet Jazz, vil du håndtere ut kortene i trinn på tre-tre kortene til den første spilleren, 3 kort til den andre spilleren og deretter tre kort til deg selv-til ingen kort igjen i kortstokken.

3 Legg en kort, starter med spilleren til venstre for giveren. Du må følge etter når det er mulig; høyeste kortet tar kunsten. Hvis du ikke klarer å følge etter, må du spille et kort fra hånden. Den første spilleren ute av stand til å følge etter har den fordelen siden fargen på kortet han velger å spille vil bli trumf for resten av hånden. Derfra ut, kan du spille en trumf eller kaste seg hvis du ikke er i stand til å følge etter. Høyeste trumfkort vil ta utslaget. For begge scenarier, vil vinneren av kunsten lede neste kortet.

4 Fortsett å spille til alle triksene blir tatt.

5 Tally poeng i løpet av de triksene du har tatt. Ess er verdt 11 poeng, 10s er verdt 10 poeng, konger er verdt 4 poeng, dronninger er verdt 3 poeng og knekt er verdt 2 poeng for ikke-trumf dresser. For trumf dresser, endrer verdi med jack verdt 20 poeng og ni verdt 14 poeng. Alle andre kort har samme verdi.

6 Resultat runden basert på opptelling av hver spiller slik i denne rekkefølgen: (A) Hvis noen har tatt alle triksene, tjener han 2 poeng og de andre spillerne hver tjene -1 poeng. (B) Hvis noen har tatt noen triks, tjener denne spilleren -2 poeng og de andre spillerne hver tjene 1 poeng. (C) Hvis noen tar over 100 poeng i sin hånd, tjener han -2 poeng og de andre spillerne hver tjene 1 poeng. (D) Hvis to spillere uavgjort for samme poengsum, vil de begge får -1 poeng og den andre spilleren vil tjene 2 poeng. (E) hvis alle scorer poeng, vil spilleren med middels score tjene -2 poeng, mens de andre spillerne hver tjene 1 poeng. Legg merke til at bare en scoring kriterier anvendes pr hånd i den angitte rekkefølge. For eksempel, hvis to spillere avslutter hånd med samme poengsum, men den tredje spilleren tar ingen triks, ville spilleren tar ingen triks tjene negative 2 poeng som i "tilstand B," ikke positive 2 poeng som i "Tilstand D."

7 Spill spillet for totalt 12 hender. Spilleren med høyest poengsum regnes som vinneren av Jazz.

Hint

  • For å bestemme rekkefølgen av avtalen og spille for Jazz, bør dekk behandles ut med forsiden opp til på spiller får en jack. Denne spilleren vil fungere som den første forhandler. Etterfølgende avtaler vil flytte til venstre med klokken rundt bordet. Order of play vil følge samme vei.