Hvordan spille sjakk

Tusenvis av år gammel og fortsatt nytes av millioner rundt om i verden, sjakk tilbyr spillere endeløs variasjon og utfordringer - så uendelig at en matematiker en gang beregnet at det er flere mulige sjakk spill enn det er partikler i universet.

Bruksanvisning

spesielle Moves

1 Castle ved å flytte kongen to plasser i enten horisontal retning og ved å flytte Rook nærmeste kongens nye posisjon til motsatt side av Kongen. Du kan bare slottet hvis kongen og Rook ennå ikke har flyttet, er din konge ikke i sjakk og din konge vil ikke passere gjennom eller land i en sjekk stilling som følge av rokade.

2 Ta et Pawn "en passant" når motstanderens Pawn gjør en første to-plass flytte og lander ved siden av en av dine bønder.

3 Flytt Pawn diagonalt frem til den plassen som motstanderens Pawn ville ha okkupert hvis det hadde bare flyttet en plass. Dette tar motstanderens Pawn.

4 Gjør denne fangst umiddelbart etter motstander bonde flytter de to innledende mellomrom. Den en passant fangst kan ikke utsettes til et senere trekk.

Spillets gang

5 Bestemme hvem som skal spille hvit og hvem som skal spille svart. Den hvite spilleren flytter først.

6 Bytter lage lovlige trekk med en brikke av gangen.

7 Fange motstanderens brikker ved lovlig å flytte en av brikkene dine på en rute som brukes av en av motstanderens brikker.

8 Beskytt kongen fra fangst ved å flytte den ut av fare, blokkerer det med andre stykker eller fange ville være capturers med brikkene dine.

9 Plasser motstanderens konge i sjakk ved å plassere brikkene slik at motstanderens King er i umiddelbar fare for å bli tatt til fange.

10 Plasser motstanderens konge i sjakkmatt ved å plassere brikkene slik at motstanderens konge ikke kan unngå å bli fanget. Hvis du oppnå dette, vinner du spillet.

Hvordan Pieces Move

11 Plasser Queen (vanligvis en kronet stykke kortere enn King) på en av de to senter rutene på rad nærmest deg. Plasser den på plassen som matcher fargen du spiller (hvit firkant hvis du spiller hvit, svart firkant hvis du spiller svart).

12 Plasser King (vanligvis den høyeste brikke på brettet, med et kors på toppen) på midten plassen ved siden av Queen Plassen.

1. 3 Plasser en Rook (vanligvis et stykke i form av et slott tårn) på hver av de ytterste rutene på rad nærmest deg.

14 Plasser en Knight (vanligvis et stykke med et hestehode) ved siden av hver Rook.

15 Plasser en biskop (vanligvis et stykke med en spiss tupp) ved siden av hver Knight.

16 Kontroller at raden nærmest deg er fylt.

17 Fyll den andre raden med åtte bønder (den minste mannen med de mange stykker).

18 Flytte en Pawn en eller to ruter rett fremover hvis det ennå ikke har flyttet. Flytt det bare en plass rett frem hvis den har flyttet tidligere. Flytt den frem til en diagonal, ved torget til fange.

19 Flytte en Rook rekke områder fremover, bakover eller til en av sidene. Beveger seg i bare en retning hver omdreining.

20 Flytte en biskop rekke områder i enhver diagonal retning. Beveger seg i bare en retning hver omdreining.

21 Flytt en ridder i en "L" -formet retning, flytter The Knight to plasser i enten en horisontal eller vertikal retning og deretter en plass vinkelrett på de to foregående mellomrom eller en plass horisontalt eller vertikalt, og deretter to plasser vinkelrett på den forrige plassen .

22 Flytte en Queen rekke områder i horisontal, vertikal eller diagonal retning.

23 Flytt en konge en plass i horisontal, vertikal eller diagonal retning. Kongen kan ikke flytte inn "sjekk" og må flytte ut av sjakk, hvis mulig.

Hint

  • Hvis en din Pawn gjør det til motstanderens første rad, blir det noen del av ditt valg annet enn en konge eller en Pawn. De fleste mennesker gjør den om til en dronning, som er den mest allsidige stykke. På denne måten er det mulig å ha flere dronninger på brettet på en gang.
  • Disse er de mest vanlige reglene for sjakk. Mange andre varianter eksisterer, inkludert de tre-dimensjonale sjakk popularisert av TV-serien "Star Trek".
  • Spill mot motstandere som er på ditt ferdighetsnivå mens du lærer.
  • I noen spill, spillere rave sine Bønder på de andre og tredje seterad, plassere hver Pawn på en firkant som matcher deres farge.
  • The Knight er den eneste brikken som kan "hoppe over" andre brikker i sin vei. Alle andre brikkene må enten fange eller stoppe kort for brikker i sine baner.