Hvordan spille spillet Citadel

Hvordan spille spillet Citadel


Festninger er et strategispill oppfunnet i 2000 av den tyske spillet maker Bruno Faidutti. Spillet bruker spesielt laget kort og spillebrikker. Spillere konkurrerer mot hverandre for å utvide sine middelalderbyer og tjene poeng mens engasjerende i bløffing, strategi og noen ganger cutthroat taktikk. Spillet kan spilles med opp til åtte spillere. Spillerne vil få mulighet til å være ulike karakterer i løpet av spillet, og hver figur har unike evner.

Bruksanvisning

1 Gjør deg kjent med tegn kortene. Det er åtte tegn kort. Mulige tegn er: Assassin, Konge, Bishop, Merchant, arkitekt, Thief, magiker, og Warlord. The Assassin kan velge ett tegn å myrde. Kongen kan skatt edle distrikter. Biskopen kan skatt religiøse distrikter og er det eneste tegnet immun mot Warlord. The Merchant får en ekstra gullmynt i begynnelsen av hver runde. De kan også skatthandelsdistrikter. Arkitekten kan bygge ytterligere to distrikter per tur. The Thief kan stjele en annen spillers gull. Den Warlord kan ødelegge ett distrikt kortet i enhver spillers by ved å betale en gull mindre enn prisen av kortet. De kan også skatt militære distriktene.

2 Gjør deg kjent med distrikts kortene. Det er 80 distrikts kort. Hvert kort har en bygning som du kan legge til din by. Hver bygning har en kostnad som er representert ved en rekke gullmynter på venstre side av kortet. Hvert kort har en farget prikk på undersiden som representerer hva slags distriktet det er. Gult er en edel distrikt, blå er en religiøs distriktet, grønn en handel distrikt, og red en militærdistrikt. En lilla prikk har spesielle fordeler som er detaljert på kortet.

3 Utnevne kongen. I den første runden, er den eldste spilleren kongen og han plasserer kongen markør foran ham.

4 Fordel kort og mynter. Hver spiller tar fire distrikts kort og to gullmynter.

5 Utkast tegn. Kongen tar tegnet dekk og plasserer en kort tilfeldig ansiktet ned på bordet. Hvis du spiller med fem spillere eller mindre, legger han også ett kort med billedsiden opp på bordet. Kongen ser på de gjenværende kortene i kortstokken og velger en for seg selv før passering av dekk til venstre. Den neste spilleren vil velge en kort og deretter passere dekk til hans venstre til hver spiller har valgt en karakter.

6 Ta svinger. Kongen roper: "som har nummer én?" Hver karakter kortet har et tall på det. Nummer én er Assassin. Spilleren med dette kortet tar sin tur. Han kan bruke sin evne, som er beskrevet på hans karakter kortet, trekker to distrikts kort og velger en å legge til hans dekk eller tegne to gullmynter. Han kan også bygge bygninger ved å bruke sitt gull. Når denne spilleren er ferdig med sin tur, kaller Kongen for spiller nummer to til å avsløre seg selv, og at spilleren tar sin tur. Dette fortsetter til alle har spilt.

7 Re-utkast figurene dine. Når alle spillerne har tatt hans tur for den runden, blir karakterkortene slått inn og stokkes. Spilleren som valgte kongen kort i forrige runde vil velge sin karakter kortet for den runden og pass til venstre for å få ting i gang igjen.

8 Avslutt spillet. Spillet slutter når en spiller har bygget åtte bygninger. Tell verdien av bygninger og legge til ferdigstillelse bonuser og spilleren med høyest poengsum vinner.