Hvordan utforme en Adventure Game

Hvordan utforme en Adventure Game


Eventyrspill er en type dataspill hvor spilleren må navigere og utforske verden av spillet for å løse gåter og oppnå et mål. I motsetning til action spill, hvor det fokuseres på å beseire fiender og samle poeng, eventyrspill fokus på historie og beslutningstaking. Spillerens mål eller søken er sentral i historien, og i samspill med andre figurer og løse oppgaver er nøkkelen til å nå målet. Utforme en god eventyrspill krever kunnskap om hva som gjør en god historie, samt hva som gjør en god dataspill.

bruksanvisning

Design Story

1 Definer mål av eventyret. Hold det klart og håndterlig. Gi retning i begynnelsen av historien slik at spilleren vil vite umiddelbart hva han ønsker å oppnå i løpet av spillet.

2 Skape karakterer som spillerne kan forholde seg til. Selv i en fantasiverden, bør tegn har ønsker og mål som er troverdig og realistisk innenfor rammen av spillet.

3 Vis konsekvensene av spillerens avgjørelser. Spillet bør endres avhengig av hva spilleren gjør.

4 Øke innsatsen i løpet av spillet. Som spiller fortsetter gjennom historien, bør oppgaver blir vanskeligere, motivasjon bør bli viktigere og historien skal bli mer dramatisk.

5 Få tilbakemeldinger fra spillere og innspill fra andre designere.

Designe puslespill

6 Tilbyr ulike typer utfordringer i hele historien i spillet. Noen oppgaver kan kreve å samle gjenstander eller nøkler. Noen kan kreve å gi riktige svar i en dialog med en spillfigur, mens andre kan kreve å finne veien gjennom en labyrint.

7 Tilby subtile hint som tipset på løsningen på oppgavene.

8 Belønn løsning av oppgaver på ulike måter som kan fremme historien og spillerens overordnede mål. For eksempel kan løse et puslespill gi spillerpoeng, eller det kan åpne opp nye områder spilleren kan utforske, eller det kan gi spilleren nye krefter.

9 Gjør oppgavene rettferdig. De bør være internt konsistent og logisk. Mange gode gåter forholde seg til den virkelige verden og krever at spilleren å bruke virkelige verden sunn fornuft til å løse dem. Oppgavene bør passe i innstillingen av spillverdenen.

10 Lag bare én riktig løsning til hver enkelt oppgave, selv om den generelle spillet har flere måter å vinne på. Men designe ulike, spennende måter å mislykkes på hver oppgave. For eksempel, hvis spilleren prøver å gjøre noe latterlig og kreativ, skrive morsom dialog som gjør narr av spillerens forsøk.

Design the World

11 Opprett bakgrunn detalj. Din verden bør ha nok detaljer til å være interessant og virker ekte, men bakgrunnen skal ikke ta oppmerksomheten vekk fra historien. Alt i innstillingen som virker spesielt interessant eller viktig bør være viktig for spillet.

12 Eliminer kjedelig. Ikke gjør spillerne bruke masse tid på å gå fra ett sted til et annet eller gjøre kjedelige aktiviteter. Klipp rett fra en løst puslespillet til neste scene, slik at spilleren kan fortsette med spillet.

1. 3 Gjør tangenter interessant. Inkluder mini-puslespill, dialog og aktiviteter som spilleren kan gjøre mens han prøver å løse et vanskelig større puslespill. Hvis du vil, kan du bruke innstillingen til å skape interessante aktiviteter som kan distrahere spilleren fra hans hovedmål, men vær forsiktig distraksjoner blir ikke mer interessant enn den virkelige historien.